söndag

Jag träffade en god vän på Bondegatan i går. Han letade efter en present, jag hade ett par timmar att slå ihjäl, vi gjorde varandra sällskap.

Till sist hamnade vi i den där bokhandeln på Götgatspuckeln, han försvann, jag stannade. Och det slog mig: varenda gång jag går in där blir jag lycklig, sådär ända in i själen lugn och nöjd som jag egentligen bara verkar bli av bibliotek och bokhandlar. Men jag köper aldrig någonting. Jag bläddrar, känner på omslagen, funderar, går därifrån. Möjligen lägger jag en titel på minnet för att sedan köpa boken på nätet.

Och det stör mig, jag vill inte vara sådan, jag vill inte gå över till att förlita mig på the Long Tail och smarta sökmotorer. Jag vill fortfarande kunna gå och känna på böckerna, rent fysiskt, innan jag köper. Jag vill veta hur omslaget ser ut, hur boken känns i handen, om den får plats i min axelremsväska.

Det finns någonting fantastiskt tillfredsställande i bokhandelsstrosande, i förväntan, i vetskapen om att allt finns där, vid ens fingerspetsar.

Egentligen är det ganska märkligt: jag tillbringar en stor del av min tid med att dagdrömma om och längta till att få resa. Men när jag väl har gett mig iväg dras jag ofelbart till samma typ av ställen som hemma. Några av mina bästa reseminnen är från bokhandlar och bibliotek:

Alla timmarna i Strands källare på 828 Broadway. Hålet i väggen i Paniji där jag diskuterade Mumbais svar på Jackie Collins, Shobha Dé, med två glatt fnittrande expediter. Utsikten från fiket på Waterstones i Edinburgh. Gigantiska Dom Knigi i St Petersburg.

Egentligen är det ganska förbryllande – att jag mitt i en hett efterlängtad, verklig, fysisk upplevelse inte kan låta bli att längta efter ännu en upplevelse i pappersformat.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

