det står ett

piano i vårt vardagsrum. Och med ens känns livet… ännu lite bättre. Roligare, faktiskt, en aning ljusare.

Detta är inte vilket piano som helst, förstås, utan en gammal vän. Min farmor höll lektioner på det. När jag var liten och precis hade lärt mig läsa tejpade pappa CDEFGAHC på elfenbenstangenterna så att jag skulle ha lättare att minnas noterna. Jag har tillbringat veckor, månader vid det där pianot, jag har spelat valser, nocturner, polonaiser och skalor så att fingrarna börjat värka.

Jag är inte någon särskilt begåvad pianist, det är jag mycket väl medveten om, men det spelar ingen roll, jag spelar ändå helst för mig själv. På gymnasiet hade jag en underbar lärare, den pensionerade konsertpianisten Hilja Saarne (som i sin ungdom bland annat varit pianolärare åt Ilon Wikland i Haapsalu) som varannan vecka tog emot mig i sin vackra, ljusa våning.
Efter lektionerna brukade hon servera te i köket och berätta om sin senaste konsertupplevelse. Hon var uppmuntrande,  vänlig, men samtidigt sträng – slarv hade hon inget tålamod för. Första gången jag gick dit skällde hon på mig för att jag fumlade med fingersättningen. Först efter några månader med skalövningar och Chopinvalser lyckades jag stiga i hennes aktning. När jag skulle ta studenten och var på väg att sluta såg hon på mig uppskattande och sa: ”med lite övning kan du ju spela riktigt trevligt”. Väga kenasti. Det var ett högt betyg. Längre än så förväntar jag mig nog aldrig att nå.

Nu var det länge sedan jag satt vid pianot, fingrarna är stela, noterna svårlästa. Men så fort jag får lägenheten för mig själv tänker jag börja öva igen.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “det står ett

  1. Spelar du piano Karin? Tänk vad man inte vet om sina vänner! Ljuvligt att ha ett piano. Få plats med ett piano. Åhå!

Kommentera

