jag hade tänkt…

…skriva något om Gunnar Sandelins artikel på DN debatt, men nu såg jag att Peter Wennblad hann före. Om det är någonting som går mig på nerverna så är det invandringskritiska eller främlingsfientliga debattörer som försöker framställa sig själva som motarbetade sanningssägare. Det enda som kan irritera mig mer är nog deras ivriga påhejare, de där bloggarna som jublar över varenda artikel som ”vågar kritisera invandringspolitiken” eller ”avslöjar invandringens kostnader” med ännu ett idiotiskt ”äntligen!”

Vilka medier följer dessa människor, egentligen? Det pågår ju ständigt politiska diskussioner om anhöriginvandring, asylregler, amnestier, Migrationsverkets arbetsmetoder – men det verkar gå dessa påstådda ”sanningssägare” helt förbi.

Istället för att debattera de verkliga politiska frågorna skriver dessa debattörer blogginlägg på blogginlägg, artikel på artikel, där den huvudsakliga poängen är att de själva är de enda som ”vågar säga sanningen”. Den där svenska offermentaliteten som är så förkastlig när det gäller mediernas syn på asyl- och invandringspolitiken är visst ganska bra att ta till när man själv vill framstå som ett offer på den politiska korrekthetens altare. 

12 kommentarer

Filed under Uncategorized

12 responses to “jag hade tänkt…

  1. Jag tror att det är svårt för er på andra sidan att sätta sig in i hur det verkligen går till. Hur de oskyldigaste blogginlägg plockas bort, hur otroligt mycket det censureras på tidningarnas kommentarssidor när invandringen diskuteras, etc. Numera går det ju inte ens att länka till många inlägg som är attraktiva för invandringskritiker. Likaså tillåter tidningarna sällan kommentarer när det handlar om invandring.

    Se t ex här på SvT:s debattsida – trots att man har massor av ämnen har man inte låtit en enda invandringstråd leva:

    http://forum.svt.se/jive/svt/forum.jspa?forumID=10&start=0

    Samma censur finns även i bloggosfären – knuff.se plockar t ex regelmässigt ner invandringskritiska rubriker från sin sida (om tillräckligt många kommenterat ens blogginlägg blir det automatiskt en rubrik).

    Eller ta policyn att inte informera läsarna om etniskt ursprung. I Norge, Danmark och England mörkar man inte detta på samma sätt. Det är självklart att detta har politiska avsikter och implikationer.

    Läs även om dansk medias attityd till svenska medier:

    http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080229/SAMFUND/702290056&SearchID=73311656613315

    Det finns hur många exempel som helst; jag kunde skriva tio sidor med bara exempel om du vill det.

    Det är för enkelt att bemöta alla dessa fakta genom att bara tala om ”konspirationsteorier” och ”offermentalitet”. Ni måste visa att det verkligen inte förekommer nån politiserad rapportering.

    Dessutom är det väldigt många som garanterat inte är på vår sida som erkänner att det är så här.

  2. Jorg

    Om du inte har märkt hur invandringen ständigt förskönas och hur media och politiker försöker tona ner eller dölja problemen så måste du vara fullkomligt PK-indoktrinerad.
    Att vi tar emot flyktingar och invandrare är i grund och botten en bra sak men endast en fullkomligt världsfrånvänd person kan ha undgått att det helt gått överstyr.

  3. Lindahl

    Karin Rebas:

    Du har tydligen tillgång till debattfora, som den vanliga populasen inte känner till, där invandringen diskuteras förutsättningslöst.

    Kan du ange ange referenser till artiklar där man analyserar:

    – Hur många invandrare kan Sverige ta emot per år utan att samhället faller sönder? Finns det enligt dej överhuvudtaget någon övre gräns?

    – Vilken betydelse har kulturella skillnader för för att förklarar problem i Sverige. Eller beror ser du klankulturer från Afrika och Mellanöstern som enbart ‘berikande’.

    – Vad kostar invandringen? Varför är denna fråga tabubelagd? Anser du att populasen inte kan hantera denna frågeställning?

    – Varför måste man gå till utländska tidningar (England, Norge, Danmark, …) för kunna se svenska makthavare uttrycker oro över invandringens sociala konsekvenser?

    Och du har mage att påstå att ni inte bedriver systematisk självcensur. Jag kan upplysa dig om att ‘folk i gemen’ nu utgår från att ni mörkar om invandringens avigsidor och försöker läsa mellan raderna.

    Var fick du din utbildning i journalistik? I Sovjet?

  4. virus

    Kom igen nu allihopa – invandring och mångkultur kan vara någonting fint och bra. Ett särskilt fint exempel är den blandning av kulturer och folkslag som Sovjetunionen åstadkom i Baltikum. Hade Sovjetunionen bara fått vara kvar ett par årtionden till så hade situationen varit ännu bättre!

  5. WACL

    Du som har (en del av??) rötterna i Estland, jag förstår Dig inte.
    Hur ser det ut i Estland o Lettland efter årtionden av demografisk karusell? Ryssar in o balter till utlandet eller Sibirien. Var det en lyckad utveckling?
    Är förryskningen i dessa länder inte detsamma som multikulti-arabifieringen av Sverige?
    Öppna ögonen o se verkligheten, människa!

  6. Karin Rebas

    Sovjet och Sverige, samma sak? Snälla ni – det där tror ni inte ens själva på. Det finns mycket att säga om situationen i dagens Baltikum – men låt mig bara göra klart att det demokratiska Sveriges asyl- och invandringspolitik inte på något sätt kan jämföras med förryskningen i delrepublikerna under Sovjettiden. Om Tyskland och Sovjet hade delat upp Europa mellan sig och Tyskland sedan hade sänt tiotusentals svenskar till koncentrationsläger, tvingat på Sverige nazism och under några årtionden fyllt landet med en närmare en tredjedel tyskar – då hade parallellen möjligen varit relevant. Att jämföra asyl- och invandringspolitiken i en välmående demokrati med maktambitionerna i en diktatur är bisarrt.

  7. Grimbart

    Jag ser fram emot att Karin Rebas kommenterar Daniel Erikssons inlägg. Anser ni att han har fel i något avseende? Dessutom kanske ni har någon uppfattning om innehållet i Sandelins artikel. En egen uppfattning alltså. Och, ja, jag erkänner att vi har underskattat Gramscivänstern.

  8. virus

    Ingen har direkt sagt att Sverige och Sovjet är samma sak. Jag vet mkt väl hur den demografiska förändringen i Baltikum gick till… Men resultatet av olika processer kan vara detsamma, eller?
    Demografiska processer leder till förändring, eller? Demografiskt antal betyder något, eller?

    P.S. Vilka är ”ni” (och vilka är ”vi” isf)? 😉

  9. Typiskt, du ger dig på dom minst seriösa invändningarna, som knappast var menade att tolkas bokstavligt, och struntar i att kommentera dom andra.

    För att ta ett aktuellt exempel – idag blev denna artikel censurerad från Svenskan. Visserligen inte om invandringen, men den innehåller en annan icke-politiskt korrekt uppfattning:

    http://falkblick.nu/?p=156

    Du kan läsa denna längre artikel om hur en annan blogg jag skrev på blev censurerad:

    http://gruegranskar.blogspot.com/2007/12/censurerad.html

    Eller ta bara det faktum att svenska ledarsidor med en mun kritiserat Sandelins artikel. Kan nån säga att svensk media är balanserad på den här punkten.

    Eller ta den närmast parodiskt undermåliga rapporteringen om det danska valet där förstås ”främlingsfientliga” (detta eviga behov av epitetisering är ett kapitel för sig: varför gör man inte samma sak med andra partier och kallar m för ”löntagarfientliga”, s för ”företagsfientliga”, etc) Dansk Folkeparti var fienden:

    http://robsten.blogspot.com/2007/11/in-your-face-svensk-media.html

    Eller se kommentarerna från Birger Schlaug, Janne Josefsson och Fredrik Lindström – knappast några som befinner sig på vår sida, men som ändå sett hur snedvriden debatten och rapporteringen är:

    http://falkblick.nu/?p=144

    Den som har öron till att höra, han höre.

  10. Karin Rebas

    Daniel – jag är självklart för en fri och öppen debatt, jag tycker att gränserna för vad som får sägas och debatteras måste vara extremt vida i ett demokratiskt samhälle.
    Jag har själv inte jobbat som moderator på någon tidnings webbsida, så jag har svårt att försvara eller förklara olika tidningars agerande. Däremot vet jag, av egen erfarenhet, att diskussionerna sorgligt ofta spårar ut när invandring förs på tal. Praktiskt taget varje gång jag har skrivit om asyl- eller invandringspolitiken i olika tidningar har jag fått hotfulla mejl och telefonsamtal eller åtminstone glåpord efter mig – om jag skriver ut mina åsikter, att jag är för en generös och rättssäker asyl- och invandringspolitik, får jag höra att jag är en hora, en slyna, satans avkomma, en landsförrädare, jag får tjocka, handskrivna luntor där människor förklarar att invandrare sprider hiv eller att de står står för varenda brott som begås i Sverige.
    Jag menar självklart inte att alla som är invandringskritiska är sådana som hotar journalister eller skriver galna brev – men jag kan tänka mig att om en del moderatorer är överdrivet försiktiga, så är de för att de vet att invandring – tyvärr – mer än andra ämnen lockar fram debattörer som inte direkt anstränger sig för att lägga fram nyanserade åsikter i en anständig ton. Jag kan ha förståelse för att DN och SvD försöker undvika att länka till invektiv och konspirationsteorier av typen som florerar på t ex Flashback.
    Och om nu de stora mediesajterna plockar bort kommentarer etc hindrar det inte att invandrings- och asylpolitiken debatteras och uppmärksammas stup i kvarten – under de senaste veckorna har jag läst ledare, krönikor och artiklar om skärpta regler för anhöriginvandring, Migrationsverkets arbetsmetoder, ebo-reglerna, Tobias Billströms ansvar för Migrationsdomstolens utslag, problemet med stora flyktingströmmar till Södertälje och Malmö, hur Sverige ska få andra länder att ta större ansvar för flyktingarna, åtgärder för att få fler invandrare och flyktingar i arbete, om man ska få tala andra språk än svenska i klassrummet, hur man ska göra när svenska skolregler krockar med påbud i Koranen, problemet med radikal islamism och islamofobi… etc etc.
    För övrigt – ledarsidor har inte som uppdrag att vara balanserade, de ska bilda opinion i vilken anda de nu verkar under, och för de flesta liberala ledarskribenter väger individens rätt att själv forma och förbättra sitt liv tungt, tyngre än den ”äganderätt” till födelselandet eller hemlandet som jag sett att du propagerar för. När det gäller Sandelins artikel har jag flera invändningar – han skriver t ex om att invandrare framställs som offer i medierna, som om det vore något specifikt för bevakningen av invandringspolitiken, när det är ett vanligt knep för att väcka intresse öht. (Se t ex alla artiklar om hur folk ”drabbas” av ändrade a-kasseregler osv.) Men min huvudinvändning är att Sandelin hjälper till att sprida en myt, den om att invandringen kostar 300 miljarder.
    Här måste jag hålla med Håkan Holmberg i UNT : ”Resultatet brukar bli att invandringens kostnader uppgår till mellan 1 och 2 procent av BNP, vilket motsvarar 40 miljarder kronor – inte 300. Två faktorer är särskilt viktiga för hur beräkningen utfaller. Den ena är invandringens ålderssammansättning, den andra är sysselsättningsgraden. Om arbetsmarknaden fungerade bättre skulle kostnaden i stället bli en vinst. Så var det under 50-, 60- och 70- talen.”
    Tja, kontentan är: jag tycker att man ska få ha en bred, spretig debatt om det mesta, inklusive invandrings- och asylpolitiken, bara den är saklig. Om jag var redaktör för en redaktion eller en viktig debattsida skulle jag nog se till att ge utrymme till även till invandringskritiska debattörer – och för att verkligen se till att debatten blev bred och förutsättningslös skulle jag balansera med personer på andra änden av skalan, som Harvardekonomen Lant Pritchett.
    http://www.reason.com/news/show/123912.html

  11. Tack för ditt långa och seriösa svar.

    Jag betvivlar inte att du utsatts för hot och allt möjligt när du skrivit om invandringen. Och ja, invandringen debatteras ofta på ett sämre och mer aggressivt sätt än andra ämnen, det håller jag med om.

    Men jag tycker att det är väldigt synd att det ska gå ut över såna som faktiskt försöker debattera frågan på ett seriöst sätt. Anledningen att jag fick alla dom där inläggen censurerade var inte att jag hotade nån, eller kom med rasistiska invektiv, eller nåt, utan för att jag helt enkelt hade ”fel” åsikter. Och sånt händer hela tiden. Det skulle hända ännu oftare om vi inte belagt oss med rätt omfattande självcensur. Vad ska man göra?

  12. virus

    Visst finns det en viss debatt, men den är fragmenterad och ad-hoc-artad. Det finns ingen helhetssyn, och inga konsekvensanalyser av den förda politiken. Om Sverige tar emot 20-, 30-, 40-, eller 50.000 människor från länder utanför Europa varje år, så får det olika typer av effekter och konsekvenser. Detta kräver en seriös och offentlig debatt (och planering). Hur kommer utvecklingen att se ut om 5 år, om 10 år? Vad kan vi göra för att minimera olika typer av problem?

    Det jag upplever dominerar samtalet kring dessa frågor är förhoppningar och tyckande (d.v.s en massiv frånvaro av fakta och logiskt tänkande). Det finns ju inte ens en verklig definition av ord som ”integration”. Vad kommer integration att innebära i praktiken? Finns det en vilja bland både ”ursprungsbefolkning” och olika invandrargrupper att integreras?

    Några övriga kommentarer:
    – ”Resultatet brukar bli att invandringens kostnader uppgår till mellan 1 och 2 procent av BNP”. Jättebra! Redovisa de siffrorna i detalj, och visa hur man kom fram till dem (var hämtades olika siffror, och hur sammanställdes de). Det enda jag, och många med mig, efterlyser är öppenhet och ärlighet. Skulle det dessutom spela någon roll om siffran var 300 miljarder? Du har väl en stark övertygelse om det positiva i en generös invandringspolitik? Du tror väl på styrkan i din argumentation? Det skulle ju bara vara att säga: ja det kostar mycket, men det är det värt därför att…

    – Om bara ”arbetsmarknaden fungerade bättre” som på ”50-, 60- och 70-talen”. Visst, de gamla industrijobben kommer kanske tillbaka? Vad är alternativet? En del liberaler (av olika schatteringar) talar ju om avregleringar för att möjliggöra för s.k. lågkvalificerade att komma in på arbetsmarknaden. Vad har du själv för idéer?

Kommentera

