clear eyes, full hearts

Jag har aldrig riktigt fattat grejen med amerikansk fotboll. När jag var 16 och utbytesstudent i en liten ökenhåla i Idaho umgicks jag en del med skolans quarterback, Matt, som försökte övertyga mig om tjusningen med sporten. Men eftersom skolans lag, the Spartans, snarare liknade the Rancho Carne Toros än the Titans var matcherna ganska plågsamma tillställningar – oftast var frågan inte om vårt lag skulle förlora, utan om de skulle lyckas klara sig från att bli fullständigt krossade.

Men nu tror jag att jag är på väg att börja förstå. I höstas snubblade jag över HG Bissingers ”Friday Night Lights” från 1990 i en liten bokhandel i Arambol, i den nordligaste änden av Goa. Butiksägaren hade haft boken i sin hylla i flera år och var så glad över att någon ens plockade upp den att han sålde den till underpris. Av någon anledning hade jag precis läst flera böcker om Texas på raken – Cormac McCarthy, Annie Proulx – så en billig Bissinger passade in i mixen. Först var jag lätt skeptisk till iden att läsa en reportagebok om en dammig småstad där hela befolkningen är fixerad vid ett high school-fotbollslag, men det tog bara några sidor innan jag blev tacksam över att mannen i bokhandeln hade övertygat mig att köpa boken. När jag väl börjat läsa kunde jag inte sluta, jag bar med mig boken överallt, läste medan jag åkte buss, medan jag åt, hade huvudet i Odessa, Texas även när jag badade i Indiska oceanen.

Från boken var steget inte särskilt långt till teveserien… och nu, sent omsider, är jag fullständigt förälskad i Matt, Smash, Tim, Coach Taylor – faktiskt i hela Dillon, Texas. Hur kunde jag missa FNL? Jag är helt förbluffad över hur manusförfattarna lyckas hålla kvaliteten uppe – personerna tillåts blomma ut, förändras, det finns inte en karaktär som känns överflödig. Just nu kan jag inte påminna mig om att jag skulle ha sett en bättre high schooldramaserie – eller småstadsskildring – någonsin.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

