sista april

åh, sista april. Det är sällan jag längtar tillbaka till studentlivet eller till Uppsala, men just kring Valborg kan jag känna ett litet stygn av nostalgi – särskilt efter champagnegaloppen på Kalmar nations innergård och utomhusdans i solsken till gammal soul.

annars, nej. för några månader sedan, i ett svagt ögonblick, gick jag med på att bli ”mentor” åt en pol mag-student. ordet mentor känns en smula överdrivet i sammanhanget, eftersom jag själv alltsomoftast känner mig som en osäker praktikant, men när jag väl hade sagt ja kunde jag inte längre dra mig ur med gott samvete. och i vilket fall som helst visade det sig snart att mentorsprogram kan vara en riktigt upplyftande upplevelse – åtminstone var det så för mig.

jag matchades ihop med S, en rolig, smart tjej som verkar leva ungefär samma liv som jag själv levde för typ åtta år sedan: statskunskap, kvällar på utrikespolitiska föreningen, journalistfunderingar. härom veckan träffades vi för en fika, pratade om utlandsstudier och studentradion och praktikprogram och möjliga karriärvägar.

och efter en stund drabbades jag av den ganska banala insikten att jag faktiskt, åtminstone för tillfället, är riktigt nöjd med tillvaron. det är så enkelt att fastna i missnöjesältande – sätt tre journalister under 35 i samma rum och det tar max en kvart innan samtalet kretsar kring sönderstressade unga vikarier, bekväma medelålders murvlar, patetiskt låga frilansarvoden och las – men samtidigt är det ju ett faktum att de flesta av oss föredrar att harva runt i denna cyniska bransch framför utsikten att söka oss till något annat yrke. det är så förtvivlat enkelt att låta missmodet breda ut sig. just för tillfället försöker jag hålla mig till glädje och naiv optimism.

i dag när jag kom hem låg ett fluffigt vitt paket i brevlådan. ännu en bok från sydsvenskan. jag tror att jag ska sätta mig på balkongen, i kvällssolen, och jobba en stund.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

