lördag

När jag kom hem i går fick jag höra att ett par bekanta attackerats under ”Folkets marsch”. Egentligen hade jag tänkt följa med till Karlaplan, åtminstone gå dit och stå där en stund. Även om det är deprimerande att bevittna marscherna finns det något intressant i att se dessa sorgliga existenser – dessa män som vill värna svenskheten och kärnfamiljen genom att gå på rad med andra män – på nära håll. När man läser nassarnas kommentarer på olika forum blandas hatet ofta ut med glättiga utrop (”Nu ska vi skandera ut vår avsky mot alla oliktänkande, äntligen, hoppas vädret blir fint, jag tar med mig muffins”) – det känns nyttigt att då och då faktiskt se dem.

Men i går kom jag aldrig i väg. I stället tillbringade vi en ljuvlig eftermiddag utomhus: vi cyklade till en sjö, strosade på uppvärmda skogsstigar, tog ett par simturer i det ljumna vattnet, satt i solen och läste (han: gubbjäveln Saul Bellow, jag: Martha Gellhorns samlade brev). Det var en snudd på perfekt nationaldag.

En enda grej störde: det kryllade av folk överallt. På varenda liten plätt fanns det andra människor som också ville tillbringa nationaldagen med att grilla, picknicka, bada och sola. När vi väl kom ut var alla trevliga klippor och gräsmattor redan upptagna, vi fick gå en bra bit innan vi hittade en sticksig strandremsa där det åtminstone fanns några meter mellan människokropparna.

Det var först när jag kom hem och läste mejlet från S som jag kom på att trängseln faktiskt var rätt upplyftande, att man kunde se den som ett bevis på majoritetens sunt avslappnade inställning till det där med nationen. Sol och bad och picknickande känns som en ovanligt sympatisk nationaldagstradition.

Bara runt vår lilla badsjö fanns det åtminstone tusen soldyrkare. Nazisterna lyckades inte dra ihop mer än cirka 800 personer till marschen, trots att de laddat i veckor och bussat in deltagare från hela landet. Det är bara att konstatera att främlingsrädsla, hat och aggressivitet inte är en särskilt attraktiv business i dagsläget.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

