strandläsning

Jag har just tillbringat ett par timmar på stranden i sällskap av Clay Shirkys hyllade ”Here Comes Everybody”. För den som redan använder sociala medier och vet hur flashmobar funkar är den kanske inte revolutionerande – men Shirky är kunnig, pedagogisk och nyanserad på ett sätt som får mig att vilja dela ut boken till en drös av mina journalistkollegor, till hela riksdagen och helst till Europaparlamentet också. Man hade kunnat tro att politikerna skulle vara så intresserade av sin samtid att de själva skaffade sig basal koll på hur nätet funkar, men filter- och förbudsivern pekar ju på motsatsen.

Jag vill ha politiker som fattar varför det inte är ett ”mjukt” straff att stänga av nätet för en användare, som fattar varför ACTA-avtalet är skrämmande, som instinktivt förstår varför FRA-förslaget uppfattas som så stötande. Inte bara i regeringen och i riksdagen, utan också i EU-parlamentet, där det sannerligen ser ut att behövas ledamöter som bevakar frågor som har med internet att göra. Och det känns som att vi som tycker så här är så många nu att det borde vara läge för åtminstone en modig politiker att kampanja på internet- och integritetsfrågor i EU-valet 2009.

—————-

Förresten såg jag just att opassande gjort en översikt av övervakningslagar och länkat till min ledare om ACTA-avtalet… det är en märklig grej när man jobbar på LNB , jag vet aldrig vart mina ledare dyker upp.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

