att överleva Almedalen

Nej, jag hör inte till Almedalsbasharna. Jag har alldeles för många vänner och bekanta här – folk jag känt i många år, folk jag lärt känna de senaste par åren, ytliga bekanta – för att försöka låtsas som om jag inte skulle gilla att vara här. Samtidigt är det svårt att förneka att det är en ganska ansträngande vecka. Särskilt när regnet öser ner, när fötterna känns som istappar och partiledarna använder sig av utslitna metaforer (det finns ändå  gränser för hur många gånger man kan lyssna på tal om en höjdhoppsribba). Igår försökte jag glömma bort det råa vädret med hjälp av lite champagne. 

Det hjälpte bara nästan. I dag har jag köpt gummistövlar. Och om jag skulle tröttna på minglande och rosévin kan jag alltid cykla hem till hyrlägenheten och läsa vidare i Martha Gellhorns samlade brev. Det är en makalös medicin mot alla former av sentimentalitet och inställsamhet.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “att överleva Almedalen

  1. Champagne och gummistövlar låter som ett utmärkt botemedel mot multianvända metaforer.

Kommentera

