förresten…

…så var jag på Parkteatern igår, såg ”Det osynliga” av Jacob Hirdwall, och jag fattar fortfarande ingenting. Jo, det förstås. Kommersialismen förstör oss. Rupert Murdoch är ond, Fredrik Reinfeldt också. Moderaterna vill montera ner hela kulturen, alla teatrar och bibliotek. De vill ha underhållning, inte kultur, och underhållning är alltid lättviktig, alltid ett skällsord…

…liberalerna vill också montera ned kulturen, de vill ha stora konglomerat som styr alla nyheter i en och samma riktning. Fast värst av allt är medierna, nej meeedia, de där företagen vill bara tjäna pengar, helst genom att dra in pengar på förskräckliga annonser. Och vad annonsörerna vill, det vet vi alla: de vill ha mer pengar, ständigt mer pengar. Ingen vill längre bidra till det som är viktigt, det vill säga kulturen, sånt som Parkteatern…

…där satt jag, mitt i en hop picknickare som applåderade glatt åt allt skådespelaren Jonas Kruse sa, och lärde mig också att medierna inte inser att publiken är vuxen. De infantiliseerar oss. In-fan-til-i-seeer-ar oss. Allt för att tjäna pengar till giriga ägare, för att göra publiken tyst och lydig…

…ja, allt det där lärde jag mig på Parkteatern i går kväll. Endast 50 minuter tog det, men så var också föreställningen uppbyggd på korta ord och meningar – och en och annan nidbild – på vita plakat. Mer komplicerat än så hann det inte riktigt bli. Ändå blev jag inte riktigt klok på föreställningen…

…och nej, det är inte själva innehållet som provocerar mig, allt det där har man ju hört förut, det finns många som inbillar sig att tidningarna skulle bli bättre och smartare om de bara kunde slippa de där förpestande annonserna, (oftast har de lite svårare att förklara hur journalisterna då ska få lön). Det som stör mig, sådär ett knappt dygn senare, är tilltalet. Om nu Hirdwall är så upprörd över samtiden, så bekymrad över infantiliseeeringen – varför låter han Kruse tala till publiken som vore vi barn?

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

