Bloggutmaning

Sanna utmanade, här är svaren:

Regler:
* Posta reglerna först.
* Svara på alla frågor.
* Skicka vidare utmaningen till sex andra bloggare.
* När du postat dina svar, berätta för den som utmanade dig.

Fem saker som finns på din Att-göra-lista idag:
* Slänga ihop en risotto till vännen A, som vanligtvis bor i USA men just i veckan på en uppblåsbar säng hos oss.
* Försöka hitta någonstans att bo under Bok- och biblioteksmässan, som jag bokat in mig på i sista stund.
* Läsa vidare i Mary McCarthys ”The Groves of Academe”.
* Lägga upp någon slags kreativt projekt med nämnda A.
* Se klart ”Baby Mama”, om  jag hinner.

Vad gjorde du för tio år sedan?
För tio år sedan hade jag just kommit hem från fem veckors ”Östjobb” i St Petersburg. Programmet ordnades av Nordiska rådet och poängen var att jag skulle praktisera på en rysk organisation, men min praktikplats hade inga uppgifter åt mig. Istället fick jag fem veckors sponsrad semester. Jag tog långa turer på Eremitaget och Anna Akhmatova-museet, åkte på badutflykter till Repino, turistade i Novgorod och Moskva och försökte (lönlöst) undvika min värdinnas snudd på oätliga levergryta.

På hösten flyttade jag tillbaka till Uppsala, där jag hängde en del på Kalmar nation, sände studentradio (ofta halvusla improviserade program där pratorna diskuterades fram under låtarna) och var programansvarig för Utrikespolitiska föreningen. Och just det, jag läste nationalekonomi också.

Ställen du bott på?
Göteborg, Paris, Uppsala, New York, Moskva, Malmö, Linköping, Stockholm.

Fem saker du skulle göra om du var miljardär?
Jag är rätt nöjd med mitt liv, så jag skulle inte göra några större förändringar. Möjligen skulle jag:

* Ta hjälp av smarta rådgivare och investera/ge bort pengar. Se till att storebror fick mer tid till att rita märkliga serier och att småsyskonen slapp bostadsköer och studielån. Sen vore det fantastiskt att få delta i att bygga upp en mikrolånsorganisation i stil med Kiva.
* Köpa en lägenhet med utsikt, stor balkong och djupa fönstersmygar.
* Resa mer, mycket mer.
* Skaffa en drös privatlärare, ta ridlektioner, pianolektioner, friska upp alla de där språken jag en gång ansträngde mig för att lära mig.
* Fortsätta skriva, fast i friare form. Gärna reportageböcker om saker som intresserar mig. Journalistyrket är en alldeles för trevlig ursäkt för att ta kontakt med intressanta människor för att jag skulle kunna ge upp det.

Jag skickar vidare utmaningen till Jonas, Konrad, Lisa, Johanna, Alice och Anna.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Bloggutmaning

  1. Rara Karin. I’m done.
    Jobbigt att jämföra våra ”ställen du bott på”, haha.

  2. Nja, njo. Nåt blir det nog, antingen på Dalarnas Tidningar eller Dalademokraten. Jag har varit i kontakt med båda. Plus radion. Fast mest är jag sugen på att frilansa. Tror jag i alla fall, så vi får väl se. Flyttar faktiskt upp främst på grund av ett litet trähus, precis vid Siljan. Katter, höns, tupp och stor trädgård med osnutna rosor och spenslig sparris ingår. Hyrs på ett år och sen får vi se.

  3. Karin

    Roligt! Lycka till, det låter spännande…

Kommentera

