onsdag

Två dagar kvar till Tallinn, det var evigheter sedan jag var där sist. Just nu ägnar jag kvällarna åt att putsa upp min estniska – jag förstår det mesta utan problem, men min vokabulär är lite, ehm, 40-talsmässig och försvenskad. Det kan ju vara bra att inte bete sig som en vandrande pilsnerfilm.

Dessutom är det lärorikt att läsa de estniska tidningarna. Hotet från Ryssland – som här mest blir en avlägsen abstraktion – betraktas som något mycket konkret. Den äldsta dagstidningen Postimees frågar läsarna om de tror att Ryssland kan anfalla Estland militärt inom en tioårsperiod. I skrivande stund har 2878 personer svarat, 73,9 procent säger ja. 82,5 procent menar att erkännandet av Abchazien och Sydossetien har försämrat Estlands relationer med Ryssland. (Och jo, jag vet att internetundersökningar sällan är särskilt tillförlitliga, men ändå.) Dagens skämtteckning visar Angela Merkel (som gjorde blixtvisit i tisdags) som en slags frihetsgudinna med fackla i handen, medan presidenten och premiärministern säger till varandra: – Vad ljust det blev! – Ja, i dag syns ju inte ens björnens skugga.

Samtidigt läser jag Moscow Times och ryska bloggare och blir allt mer frustrerad av den otillräckliga Rysslandsbevakningen i Sverige. Hur kommer det sig att hela bilden vi får av Ryssland, nästan den enda bilden som de få korrespondenterna hinner med att förmedla, är av det hotfulla, auktoritära Kreml? Det ryms ju så oändligt mycket mer mellan Pskov och Kamtjatka.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

