Grattis, Sydis

Om jag skulle lista mina favorittidningar i Sverige skulle Sydsvenskan hamna någonstans i den absoluta toppen. Och det är inte bara för att jag har jobbat där själv eller för att jag då och då skriver åt kulturen.

Det är en tidning som har många vassa skribenter, en smart blandning av riks och lokalt, som gång på gång lyckas gräva fram spännande egna nyheter – och som dessutom är snygg och lättläst. (Jag skummar igenom en tjock packe morgontidningar varje dag, de flesta har goda kvaliteter, men den där kombon är verkligen inte så vanlig.) Sydis slår de flesta andra regionala tidningar – som t ex Sveriges näst största morgontidning, Göteborgs-Posten – med hästlängder.

Nu tar kulturchefen Daniel Sandström över som ny chefredaktör. Roligt för Sydis, förstås, med en så skicklig skrivande chefredaktör – men precis som Dan Hallemar håller jag tummarna för en lika uppmuntrande efterträdare på kulturredaktionen.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Grattis, Sydis

  1. viddernasman

    Jag håller med om att sydsvenskan är en bra tidning även den inte prioriterar mitt favoritämne som är formel 1. Kultursidorna är mest läsvärda även om tidningens recensenter är lika insnöade som deras kollegor på DN. Synd att Dygnet runt avknoppats. Vi är fyra i familjen och vi slåss om B-delen varje morgon!

    Tidningen tar dock inte sitt samhällsansvar på allvar, beviset på det är att Reepalu fortfarande har kvar sitt jobb i Malmö!

  2. och så jobbar sveriges bäste rysslandsjournalist där. Kalle Kniivilä.
    http://www.kniivila.net/

  3. Karin

    Tack för länken, Amanda, där fanns mycket intressant att läsa!

Kommentera

