veckans debatter

Jag hann bara lyssna på omkring fem av talarna på FRA-demonstrationen i dag. Efter ett tag kände jag hur min röst blev allt hesare och fötterna allt frusnare, så jag flydde in till riksdagen och dagens huvuduppgift: att skriva om Reinfeldts regeringsförklaring.

Fast det var roligt att se starten och att småprata med alla bekanta på plats. Det där med demonstrationståg och slagord verkar inte riktigt vara nätverket Svart måndags starkaste sida: ett par megafoner hade kunnat göra underverk. Men publiken var engagerad och hängde kvar ändå – vilket inte är givet när ett trettiotal talare sprids ut under en kylslagen septemberdag.

——–

I går, när publicistklubben ordnade en utfrågning med Oscar Swartz om FRA och en debatt med namnkunniga ”avhoppare” – PM Nilsson, Niklas Ekdal, Carl Otto Werkelid, Cecilia Stegö Chilò, Stina Dabrowski – hann jag däremot med rubbet. Fast mot slutet började jag nästan ångra att jag hade gått dit.

Gästerna var det inget fel på, de var både kunniga och debattglada (om än ganska pessimistiska överlag). Diskussionen hade kunnat bli spännande om bara moderatorn, PK:s ordförande Ulrika Knutson, hade visat mer intresse för kvällens ämnen eller panelens åsikter.

Under utfrågningen av Swartz blandade Knutson ihop en url och en mejladress, varefter intervjun avslutades. Paneldebatten blev livligare, men det var mest tack vare de rutinerade deltagarna. Märkligast av allt var Knutssons reaktion när PM Nilsson berättade att han vill tillbringa mer tid med sina barn istället för att slösa sitt liv på Expressen.

UK (med förbryllad min): – Om jag får tillåta mig en personlig… kommentar, så är det ju intressant som postfeministiska inlägg för en mera jämställd familjepolitik. Men på ett annat plan så är det ju lite… udda, att höra friska starka unga män i sina bästa år gny över att det är så jobbigt. Gå upp lite tidigare, gå och lägg er lite senare.

PM: – Men det är ju ingen som gnyr, det är en arbetsfördelning som måste göras. Och det vet ju alla som har haft med ungar att göra. Det är ett visst arbete som måste utföras där och ett visst arbete som måste utföras någon annanstans och då får man välja.

UK (ser förvånad ut): – Jag måste bara bolla över det här till Stina och Cecilia, som nu… har… vad jag vet inte gått hemma och kokat gröt… långeliga tider.

Därefter svarade både Stegö Chilò och Dabrowski att de minsann har kokat ”en väldig massa gröt” genom tiderna och de verkade inte något sätt vara förvånade över att PM nu gör ett liknande val, det vill säga prioriterar sina barn.

Jag har all respekt för Knutson som kulturjournalist – men uppdraget som moderator verkar hon inte ha tagit riktigt på allvar.

Och det är synd. PK-debatterna behövs ju. Det saknas inte erfarna panelister eller intressanta ämnen, lokalen är ofta helt full – men det är ytterst sällan som debatterna lyfter.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

