Bokmässan, söndag

I går fick jag ett anfall av allvarlig bokmässekoma. I dag har apatin och tröttheten ersatts av en släng av mani.

Antalet köpta böcker fram till i går eftermiddag: 0

(Alexander Bengtssons ”Sverigedemokraterna har fel” fick jag som ett recensionsex, det räknas faktiskt inte.)

Antalet köpta böcker i dag: 6

Denis Johnsons ”Tree of Smoke”, Michael Chabons ”The Yiddish Policemen’s union”, Philippa Gregorys ”The Other Boleyn Girl”, Per Petterssons ”Ut och stjäla hästar” (imorgon har vi nästa bokklubbsträff, då ska den analyseras sönder, jag lyckades tappa bort boken med omkring 40 sidor kvar – och pocketen kostade bara 30 spänn) Zygmunt Baumans ”Det individualiserade samhället” – och, inte minst, Jonathan Littells ”De välvilliga”, på lite drygt 900 sidor. Bokklubbsvännen M kunde inte heller hålla sig ifrån den vackert rödfärgade tegelstenen, så nu funderar vi på att starta en alternativ bokklubb, en temporär Littellförening. Jag tror att det är en bok man måste diskutera eller åtminstone skriva om, jag vill inte vara helt ensam med Max Aue.

P: om du råkar läsa det här innan jag kommit hem: ja, jag vet, det är en sjuka. Men vi måste ändå rensa. Eller köpa en ny bokhylla. Förmodligen både och.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Bokmässan, söndag

Kommentera

