Fria själar

Kultursidor över hela Sverige har i dag vikt sina spalter åt analyser av Nina Björks avhandling. DN:s verkar klart mest positiv, vilket nog inte förvånar någon, efter förhandshyllningen i lördags. Det är inte ofta man ser att en journalist flikar in, mitt i en intervju: ”Själv håller jag nästan alltid med henne, tänker att hon är så jäkla intelligent och fri från retorisk ängslan.”

Av dem jag har läst håller jag mest med Per Svensson i Expressen: (”Nina Björk är som en pepparkaksbagare som undersöker om kakorna hon just gräddat liknar formarna med vilken hon tog ut dem.”)

Jag själv fick nöjet att recensera boken åt Sydsvenskan. För ovanlighetens skull önskar jag att jag hade fått bre ut mig på, tja, åtminstone 5000 tecken istället för cirka 3000. För även om jag tycker att avhandlingen fungerar dåligt som just akademisk avhandling – den är alldeles för politiserad och liknar snarare en essäsamling – var den rolig att läsa, det finns mycket att vrida och vända på i texten.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

