Strötankar

…vad är grejen med Elise Claeson? Har inte hon varit konservativ, anti-dagis, pro-kärnfamiljen, i evigheter? Men när hon på kort tid har fått bre ut sig i en artikel i Arena och hävda nykonservatismens frammarsch i Svenska Dagbladet ska alla plötsligt börja debattera nykonservatism, som om unga kvinnor började säga upp sig på löpande band för att baka och pyssla med trädgården, som om ungarna hade slutat gå på dagis, som om allt färre pappor skulle ta ut föräldraledighet. (Mest förvirrad: Ulrika Kärnborg i dagens DN, som pratar om Faludi, pappaledigheten som ”den svenska manliga självbildens ground zero” och att liberalismen har gått upp i rök.) Till skillnad från Claeson ser jag ingen bröllops- och hemboom som skiljer sig särskilt mycket från den lifestyle-hysteri vi alla levt i typ de senaste tio åren. Okej, jag fattar, Claeson gillar David Cameron, men var finns empirin? Är det ens någon som bryr sig om empiri?

…jag blir visst alltid glad av att rida, men faktiskt lika glad av att träffa stalltjejer. Det är någonting med hästar som ger unga tjejer en helt fantastisk jag-bestämmer-och-tolererar-ingen-bullshituppsyn. Jag hoppas att lite av den där pondusen smittar av sig på mig.

…Friday Night Lights har börjat igen, saker och ting verkar ha ändrats i Dillon, Texas, ibland är det svårt att hänga med. Men tack och lov verkar de skippa mord & sex-prylen, nu är det småstadsdrama igen och the Taylors är fortfarande suveräna, det mest trovärdiga gifta paret i tv-världen. Bäst hittills: den där scenen mot slutet av avsnitt tre, när de verkligen inser hur jobbigt det är att han är Coach Taylor och hon är rektor för skolan i en stad där ingen bryr sig om studieresultaten utan bara om fotbollslaget:

Coach: You know who I miss? The coach’s wife.
Tami: You know who I can’t wait to meet? The principal’s husband.
Coach: Touche.

…vi lever mitt i ett pågående Jimmy Stewart-maraton, det är nästan så att jag börjar säga aawww shucks! och doggonit! utan ironi.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

