Uppdatering

Jag är verkligen usel på att blogga nuförtiden. En kort uppdatering:

… Snart blir det återigen dags att kommentera året som gått i pepparkaksdeg. Hos Alice finns fina exempel på tidigare års skapelser (jag kan skylla på att flera av dem tillverkats efter ohyggliga mängder glögg eller starka drinkar). Ge mig gärna tips på teman – vilka nyheter vill man se i pepparkaksform?

… Den här bilden har fått kollegan S att gå i spinn: inte nog med att mannen har en mac, macen pryds dessutom av en fånig pacmanfigur.

barack

Själv är jag märkligt fascinerad av Rahm Emanuel, och inte bara på grund av att han är brorsa till Ari och Ezekiel och på grund av sajter som den här.

Då och då försöker jag uppbåda samma typ av entusiasm för svensk politik. Sedan lyssnar jag på vad de svenska politikerna faktiskt säger, och nej, det går inte. Jag menar det inte på något föraktfullt sett. De svenska toppolitikerna är oftast relativt vettiga, det finns många fördelar med den torra pragmatism som präglar svensk debatt. Men åh, vad jag kan sakna humor, idéer, spänning.

…Pet Sounds Bars senaste filmquiz var nästan lika roligt som det som gick av stapeln för en dryg månad sedan. Men bara nästan. Renny Harlin & Geena Davis-bonanza, ett tjog frågor på filmen G – what’s up with that? Vem vill minnas rollistan i G?

… jag läser Marilynne Robinsons ”Housekeeping”, flera år efter att jag läst ”Gilead”, den rekommenderas, hennes språk är verkligen en njutning. Det enda som känns märkligt är att den fiktiva småstaden Fingerbone ska basera sig på Robinsons hemort Sandpoint, i norra Idaho – jag har svårt att få ihop Fingerbone med min egen Idaho-upplevelse (som snarare liknade Napoleon Dynamite, om hela Napoleons håla hade bebotts av mormoner).

… Just nu upplever jag en liten Facebook-renässans, helt oväntat. Mina high school-vänner har dykt upp där, en efter en. Alla har inte hittat dit, men flera av de viktigaste, de där jag gick i drama class och creative writing med. Samtliga är gifta och har minst tre barn var. Nästan alla är djupt religiösa. Nästan alla har stannat i Idaho eller Utah. De använder fortfarande en jargong som i Sverige skulle uppfattas som plågsamt ytlig. De är fortfarande fantastiskt trevliga.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Uppdatering

  1. Stina Morian

    Den är inte fånig utan visar den fulländade humor som Obama uppenbarligen besitter. Och att han tillhör en helt ny generation politiker; där referenser av den här typen görs men framför allt förstås.

    Jag är övertygad om att inte ens tio procent av riksdagsledamöterna skulle känna igen pacman. Kanske äpplet – Bildt är ju en ”switcher”.

  2. Karin

    Hah. Okej då. Jag gillar ju också Obamas humor.

  3. Ett pepparkaks-Vita huset, så klart! Men försök liksom undvika en eventuell känslig ”jaha, så Obama är en pepparkaksgubbe”-diskussion.

  4. Karin

    Tack Jonas! (Jag kan avslöja att Stina fastnade för spelet – också…)

  5. Meh! G tillhör ju filmhistorien. Kan dock nästan lova att det blir ett roligare quiz nästa gång. Då blir det mer politik!

  6. Karin

    Toppen, det ser jag fram emot!

Kommentera

