Filmsöndag

rgettingmarried1

Snabba reflektioner:

Den som tycker att mänskligheten har blivit för hårdhjärtad och cynisk borde gå och se ”Australia”. Halva salongen verkade falla totalt för Baz Luhrmanns kitschiga, bombastiska, superromantiska äventyrsfilm.   Åtminstonde snyftades det högt i raderna runt omkring oss. Visst är filmen underhållande, men om man storgråter åt slutet i Luhrmanns over the top-fantasi har man förmodligen en underutvecklad förmåga till cynism.

Jag sparade mig till ”Rachel Getting Married”. Där kunde jag däremot inte hålla tillbaka tårarna, de började flöda mitt i filmen och sedan lyckades jag inte riktigt sluta. Filmen om missbrukaren Kym som kommer hem i ett par dagar för att vara med på systerns bröllop är inget mästerverk, egentligen – ibland hotar den nästan att flyta ut i någon slags påfrestande multikultimusikvideo – men regissören Jonathan Demme lyckas hålla sig  på rätt sida linjen. Anne Hathaway och Rosemarie DeWitt som Kym och Rachel är ett strålande syskonpar, jag tror på karaktärerna hela vägen.

En hel del har filmats med handhållen kamera, musiken spelas av familjens musikervänner som är där för bröllopet, och faktiskt fungerar den Dogmainspirerade tekniken riktigt väl. Man smyger runt i familjens stora New England-hus, iakttar och lyssnar, efteråt kändes det nästan som om vi hade varit med om festen.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

