Sälen etc

Jag sitter i pressrummet på Folk och Försvars konferens i Sälen och trots att jag är ganska fascinerad av hela tillställningen; politiska kändisar galore, statsråd som går på efterfester hos ungdomsförbundare, republikaner som reser sig för kungen, samhällsnördar som med blixtens hastighet byter samtalsämne mellan vem som ligger med vem, civilmilitär samverkan, Reinfeldts resa till Afghanistan och slutsatserna i pliktutredningen –  ja, ni förstår, det  är ju som Almedalen, bara omgärdat av snö och mörker –  trots att det pågår intressanta möten och diskussioner överallt  börjar jag känna mig en smula trött. Det är över en timme kvar till nästa tillställning på mitt schema –  drink i pressrummet – så nu tänkte jag fördriva tiden med att fylla i en enkät från Bokhora.

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?

Om jag köper inbundet gör jag det oftast spontant, ogenomtänkt, ungefär på samma sätt som jag köper smågodis. Jag får några minuter över, surfar in på Adlibris och lyckas påfallande ofta bli av med några hundra på ett ögonblick.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?

Eftersom jag inte är hemma kan jag inte räkna efter. Men förmodligen har jag köpt flest böcker av F Scott Fitzgerald – ett tag hade jag nästan allt han hade skrivit, sedan lyckades jag tappa bort en drös i en flytt. Annars gissar jag på att Philip Roth är i topp, följt av Alice Munro och Tove Jansson. 

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?

Det känns som att jag fyller på min mentala lista hela tiden – senast för några minuter sedan, när jag halkade in på den här bloggen och blev påmind om att jag fortfarande vill läsa Michal Witkowskis Lubiewo.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?

Jag gav bort en bunt i julklapp – den mest lyckade presenten var nog ”The White Tiger” av Aravind Adiga. P fastnade så fort han hade slagit upp första sidan och läste ut den på bara ett par dagar. Jag väntar till något tillfälle när jag har gott om tid – jag tror att det är en bok som man vill dyka ner i och läsa ut fort. 

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?

Among Other Things, I’ve Taken Up Smoking” av Aoibheann Sweeney (ljuvlig),  ”The Clothes on Their Backs” av Linda Grant (charmig) och ”Stridens skönhet och sorg” av Peter Englund (sorglig och fascinerande).



Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

