Man on Wire

Jag hade tippat att årets Oscar för bästa dokumentär skulle gå till Werner Herzogs ”Encounters at the End of the World”, eller kanske till den omskakande Katrina-dokumentären ”Trouble the Water”. Tills i går, när vi såg ”Man on Wire”, dokumentären om fransmannen Philippe Petit som 1974 bröt sig in i World Trade Center och gick på lina mellan de två tornen på 417 meters höjd i 45 minuter.

Jag kan inte minnas att någon annan film skulle ha gett mig sådana fjärilar i magen. Man vet ju att han klarar sig, Philippe Petit lever fortfarande, han är atletisk och excentrisk och går på lina precis som förut. Ändå satt jag som på nålar hela filmen igenom. Och när det väl hände, när han väl tog det där första steget ut över gapet, fylldes jag av något som nog bara kan kallas för hänförelse.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

