Det är inte kul, det är cancer!

På bion igår var det lätt att se vilka som skulle in på ”I taket lyser stjärnorna”. Nästan alla såg ut ungefär som filmens huvudpersoner. I hela den stora salongen fanns  bara två män – den ena satt bredvid mig.

Jag har sett många, många  föreställningar där publiken  har bestått av femtonåriga killar (har man varit Marvelfantast sedan barndomen är det  oundvikligt). Men det här var nog första gången jag sett en film ihop med trehundra tonårstjejer.

”Det är ingen idé att hyscha, man får nog bara hänga med,” sade P, och det stämde. Det hade varit helt lönlöst att bli irriterad. Och nästan hela filmen igenom var ljudmattan från hundratals småpratande, prasslande, gapskrattande tjejer faktiskt bara ett plus.

När Jenna gjorde eller sa något skämmigt – som vi inte ens uppfattade som pinsamt – exploderade publiken i en gemensam fnitterattack. När Jenna sprang ifrån killen hon varit kär i, snygg-Sakke, gick ett högljutt sus igenom hela salongen.

Det var först när filmen blev allvarligare som jag började önska bort hälften av publiken. Femtonåringar i grupp och stora, svåra känslor är inte alltid en lyckad kombination.

Medan vissa skrattade åt den sorgliga handlingen började andra ropa allt högre: ”Men håll käften! Håll käft!” Och mitt i kom en röst som jag inte kunde avgöra om den var sur eller ironisk: ”Det är inte kul, det är cancer!”

Men när filmen nästan var slut och Jenna insåg vad som var på väg att hända och hela salongen förstod det också, att mamman faktiskt var döende, då blev det  tyst, i säkert en halv minut. Och efteråt, när vi var på väg ut, såg jag hur flera av de vackra, välmejkade, uppklädda flickorna diskret försökte torka bort sin utsmetade mascara.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

