Tab dump

Finns det något tristare än bloggare som aldrig skriver något, utan bara länkar vidare?  Ibland, när jag skummar mig igenom tidningarnas twinglylänkar, blir jag helt paff av alla dessa bloggare som försöker fungera som någon slags nyhetsförmedlare. ”DN skriver: 1, 2, 3. Aftonbladet skriver om samma sak. SvD också.” Ingen egen kommentar, inte ens tumme upp eller tumme ned. Bara en rad med länkar till de i övrigt så ifrågasatta gammelmedierna.

Fast i dag kan jag inte låta bli att göra något liknande. Jag har bråttom i väg, ska göra ärenden, ringa samtal, fortsätta med Oscarsprojektet (i dag: Gran Torino och/eller Frost/Nixon). Allt jag hinner med är en snabb uppmaning: läs Per Svensson i Axess, om medelklassen!

”Man kan leta fram den ena historiska och kvasisociologiska förklaringen efter den andra. Men egentligen blir det inte lättare att förstå varför man i en kultur där den verkligt stränga normen säger att man ska acceptera alla människors rätt att välja livsstil, har så svårt att acceptera att det kan finnas en och annan som frivilligt och belåtet väljer att leva ”medelklassigt”, som kanske uppriktigt gillar att sköta jobbet, fixa med huset, köra ungarna till stallet, ordna middagar för grannarna, titta på Idol, lyssna på Lars Winnerbäck och resa på solsemester till Thailand.Ännu svårare att förstå är att den föraktade medelklassen fortsätter att bejaka sitt självförakt (det är ju när allt kommer omkring rimligen medelklassen som bildar den ekonomiska basen för den kulturella- och populärkulturella medelklassbashingen, som köper romanerna och ser tv-serierna)..”

(Och förresten, while you’re at it: när jag läser analyser av medelklassen så kommer jag alltid att tänka på Jonas text om en trevlig söndagsmiddag. Och jo, jag var en av gästerna, och middagen var faktiskt precis så trevlig som Jonas beskriver den.)

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

