Integriteten, igen

Alltså, jag märker att jag bara kommenterar Lisa Bjurwald när jag inte håller med henne – (det mesta hon skriver är ju vettigt, det är svårt att invända mot ledare som går ut på typ: man måste stötta demokratirörelsen i Vitryssland) – men i dag kan jag inte riktigt låta bli.

I en kortis på sidan två tar hon upp den amerikanska debatten om ”25 things about me” och förklarar att den ”nya narcissistiska Facebook-trenden”  inte bara snor hundratusentals arbetstimmar – ett ännu större problem är att folk tycker att de måste ”fläka ut sitt privatliv” på nätet bara för att tekniken finns där:

”Fem miljoner av dessa listor har dykt upp [på Facebook] under den senaste veckan. Det är lika med 125 miljoner fakta av typen ‘Jag brukade vara hemligt förälskad i min högstadielärare’.”

Sweet Jesus, har vi inte kommit längre än så i debatten om integritet på nätet? Vissa bloggare är briljanta, andra  bedrövliga. Vissa är mycket medvetna om vad de avslöjar på internet, andra lägger ut bilder och fakta utan någon som helst eftertanke. Vissa lyckas göra sina listor på ”25 saker” till poetiska/roliga/rörande/tankeväckande små konstverk. Andra visar bara upp sin avsaknad av smak, intelligens och/eller humor. För varje person som avskyr ”25 things”-memet finns det någon som älskar det, som verkligen har fått ut något av att läsa sina vänners listor.

——————–

Visst kan man hävda att ”25 things” är ett led i den där allmänna trenden att konstruera en ytlig nätpersonlighet… men de där konstruktionerna kommer man ju inte undan i det nedkopplade livet heller. Vad har du i din bokhylla? I din låtsamling? I din kryddhylla? I garderoben? Det är lätt att säga självklarheter som att ”en människa är mer än summan av sin konsumtion”, men det betyder förstås inte att ytan är helt irrelevant, det är ju omöjligt att komma undan att folk sänder ut signaler genom det de visar upp och har omkring sig.

Och själv grubblar jag mer över gränserna mellan offentligt/privat i den nedkopplade delen av vardagen. Om jag berättar det här för vännen x, måste jag då också berätta för y och z? För min del uppstår det där dilemmat oftare live än på fejjan eller Twitter.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Integriteten, igen

Kommentera

