En liten berättelse om Bokus

I början av december köpte jag ett par böcker från Bokus. Eller, snarare, jag försökte köpa ett par böcker från Bokus. Det här visade sig snart vara det mest komplicerade bokköpet i hela mitt liv.

1. Jag beställer två böcker och får en bekräftelse.

2. En dryg vecka senare, fortfarande i början av december, får jag veta att böckerna är på väg till mitt valda uthämtningsställe i Gamla stan.

3. Tio dagar senare, den 19 december, har böckerna inte dykt upp. Jag ringer till både Bokus och Schenker och får reda på att böckerna aldrig lämnat Bokus lager. Eftersom böckerna är tänkta att ges bort som julklappar – och mitt tåg till västkusten går nästa dag – blir jag en smula irriterad.

4. En vänlig kvinna på Bokus lovar att skicka böckerna till Halmstad före jul.

5. Den 23 kommer och går. Inga böcker. Jag köper nya julklappar, hör av mig till Bokus och ber dem att stoppa försändelsen, eftersom vi ska lämna Halmstad på juldagen.

6. Den 28 kommer jag tillbaka till Stockholm och upptäcker en avi. Inte till Halmstad, inte till Gamla stan, utan till ett tredje utlämningsställe som jag inte valt.

7. Korkad som jag är blir jag glad. En julklapp! Men nej, det är ett paket från Bokus.

8. ”Ska jag skicka tillbaka det direkt?” säger tjejen i kassan. ”Javisst,” svarar  jag, glad att slippa tänka  på skräpet.

9. Det borde jag inte ha gjort.

10. Jag borde ha tagit med paketet hem, ringt till Bokus och skaffat någon slags returavi och sedan lämnat tillbaka paketet.

11. Det uppstår förvirring på Bokus. Efter att jag sagt att jag inte vill ha böckerna alls – och ändå fått ett paket till Stockholm – får jag plötsligt ett mejl där det står att ”böckerna ska levereras till xx i Halmstad stämmer inte detta, återkom annars”.

12. Jag bråkar. De jag pratar med på kundtjänsten är otrevliga, vet inte om det har skickats flera paket eller bara ett, vet inte om nämnda andra – eller möjligen tredje – paket är i Halmstad eller Stockholm, hänvisar till chefer som inte är på plats. Jag lägger många minuter på telefonköer, skickar flera mejl och blir allt mer uppgiven. Förväntar mig att få betala för minst tre bokpaket som jag aldrig kommer att få se.

13. Den 2 januari får jag ett vänligt mejl. ”Vi beklagar”, står det, Bokus har gjort fel, jag får femtio kronor som plåster på såren.

14. Jag pustar ut.

15. I dag, den 12 februari, får jag ett nytt brev, denna gång från PBK Outsourcing. En betalningspåminnelse. Med straffavgift. För en räkning jag aldrig sett och böcker jag aldrig fått.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “En liten berättelse om Bokus

  1. …och just nu är det förhoppningsvis någon pr-människa på Bokus som via sin automatiska webbevakning läst ditt blogginlägg och slängt sig på telefonen till kollegor så att du får en ordentlig ursäkt + ett rejält plåster på såren. I den bästa av världar, that is.

  2. Mikaela

    Rekommenderar AdLibris. När jag fick fel var de supertrevliga, ursäktande och fixade problemet samma dag.

  3. Karin

    Okej, Bokus verkar ha skärpt sig något… jag slipper uppenbarligen räkningen, och det är jag ju tacksam för. Men det känns ju fortfarande inte som särskilt lyckad kundservice att jag fick den med posten.

  4. har själv haft problem med bokus innan och kommit fram till att de är ondskan inkarnerad. ett praktexempel på ett illvilligt och nonchalant multiföretag.

  5. Beställer hur mycket böcker som helst hos adlibris på jobbet, och de är alltid supertrevliga om nåt går snett, vilket det sällan gör. Man *vill* ju stödja Bokus eftersom det är kooperationen… men de är sämre. Fact.

Kommentera

