Onsdag

Märkligt,  bloggen verkar ha ungefär lika många besökare oavsett om jag skriver eller inte. En hel del kommer i och för sig hit för att de sökt på Maya Rudolph, eller på ”en krönika”, eller olika varianter av Nord Stream. Men förvånansvärt många kommer hit för att de har sökt på mitt namn. Jag får nästan dåligt samvete för att jag är så usel på att uppdatera.

Problemet är att jag just nu inte har så mycket att säga. Jag har fyllt år och firat dagen med fantastiska vänner – folk som känner mig väl och kommer med konstiga japanska dataspel och böcker av Johan Kling och Roberto Bolaño och blommor och bubbel och hemmagjord efterrätt. Jag har rusat igenom Moderna med en sprallig tvååring som helst hade velat klättra på popkonsten. Jag har tillbringat en kväll på Nordiska museet med ett gäng från Röda korsets språkverkstad – lärt ut några svenska ord med hjälp av en utställning om bomullsindustrin och fått berättat för mig om likheterna mellan svenskt 1800-talshantverk och modernt etiopiskt dito. Jag har blivit alldeles oproportionerligt glad över ett par smickrande mejl från en gammal high school-vän som jag inte sett eller hört av på 14 år.  Vi känner inte varandra längre, gjorde det knappt ens då, men när jag var 17 tyckte jag att han och hans flickvän var sanslöst kreativa och begåvade, jag har tänkt på dem ofta under årens lopp och tack vare fejjan har jag fått reda på att de fortfarande är kreativa och begåvade och visst har tänkt på mig också. Jag har skrivit om GM och Saab och konststudenter och läst på om TPB-rättegången.

Det är ungefär så min senaste vecka har sett ut, det är ett bra liv, en skön vardag. Men kanske är den alltför behaglig: min allmänna belåtenhet verkar ta död på inspirationen att blogga.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Onsdag

  1. Mikaela

    Åh, får jag låna Johan Kling när du har läst? Jag är klar med Nora Ephron-boken nu, om du vill låna den.

  2. Karin

    Självklart får du det! Den ligger typ trea i min läslista nu, efter Bolaño och Gomorra (som jag ärligt talat inte är särskilt förtjust i, ämnet är ju spännande men språket suger) så det tar nog någon vecka… men sen så!

  3. Mikaela

    Nej, utan att föregå måndagens bokkubb alltför mycket måste jag säga att jag är helt på din sida. Språket är väldigt jobbigt.

Kommentera

