Trouble the Water

På bara några timmar har jag fått drösvis av besökare från hela Sverige som googlat på ”Man on Wire”. Och det är förstås roligt, ”Man on Wire” är rolig och gripande och smart berättad, den förtjänade verkligen sin Oscar. 

Men när jag ändå har fått hit läsare som är intresserade av dokumentärfilmer måste jag passa på att göra reklam. Se den nominerade ”Trouble the Water” också! Den är inte alls lika genomarbetad som vinnarfilmen, inte lika elegant komponerad, men vad den däremot har i överflöd är närvarokänsla. Kimberly Roberts filmar själv genom hela Katrinakatastrofen – kameran är med när hon och hennes man förbereder sig för stormen, när de försöker gömma sig undan vågorna, när de förgäves försöker få hjälp från polis och militär. Till skillnad från ”Man on Wire” gav den inga fjärilar i magen, men jag blev uppriktigt chockerad och upprörd och road och det kommer nog ta mycket lång tid innan jag glömmer den.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

