Riksdagskomik

Ibland är det särskilt underhållande att bevaka riksdagen. I dag är Solveig Zander (C) och Cecilia Wikström (FP) upprörda. Försvarsminister Sten Tolgfors har kallat dem vid förnamn! I en interpellationsdebatt i förra veckan sade Tolgfors nämligen ”Cecilia” fem gånger och ”Solveig” två, allt medan Mikael Oscarsson benämndes med sitt fulla namn. Lite märkligt att försvarsministern frångår kutymen, kan man tycka. Talmannen reagerade och tog upp händelsen med en av Tolgfors medarbetare.

Men tydligen räcker inte detta för Zander och Wikström. Enligt en intervju i Svenska Dagbladet anser de båda att Tolgfors slarviga tilltal är ett bevis på manlig härskarteknik  – och inte nog med det, det är ”oanständigt”, ”ett lågvattenmärke” och ett ”totalt övertramp”. 

Zander är inte bara en överdrifternas mästare, enligt riksdagens protokoll från den 17:e februari är Zander själv skyldig till Tolgfors taktik, men mot Mikael Oscarsson. Nå – är  inte det också ett ”totalt övertramp”?

”Anf. 78 SOLVEIG ZANDER (c): Fru talman! Mikael Oscarsson har som sagt skrivit en mycket bra interpellation. Det gäller väl att inleda det här anförandet med att säga att jag är verkligen lokalpatriot i det här sammanhanget. Jag har ju mitt hemvist i Enköping, Sveriges närmaste stad. Men i det här sammanhanget vill inte jag att Enköping ånyo ska bli vinnare i en försvarsproposition och en försvarsförändring.

Jag vill, precis som Mikael sade, att det ska handla om Sveriges bästa i det här sammanhanget. Det är oerhört viktigt att poängtera. Därför har jag fem konkreta frågor som jag skulle vilja ställa till försvarsministern och som handlar om Uppsala garnisons framtid.”

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

