Människor helt utan djup

…nu har det gått några dagar sedan jag läste ut  Johan Klings ”Människor helt utan betydelse”. Jag har hunnit läsa en packe recensioner också, och ett par intervjuer med Kling. Ändå lämnar boken mig ingen riktig ro.

De flesta verkar gilla den, rakt av. Smarta, pålitliga recensenter som Jonas Thente, Björn Wiman och Annina Rabe har hyllat boken. Jag trodde också att jag skulle falla för den, inte minst för huvudpersonen Magnus som enligt Johan Kling själv är  ”en fin människa” med ”inre värdighet” som ”bara går runt och är fin inombords”.

Och visst känner jag en viss sympati med Magnus, den misslyckade mediasnubben som jagar jobb och kärlek under en lång sommardag i Stockholm. Jag känner ömhet för honom, trots att han inte alls är särskilt ”fin inombords” utan istället snudd på outhärdligt självömkande och självutplånande. Grejen är bara att jag nästan känner ännu mer sympati för människorna omkring Magnus, de som förminskats till platta, elaka karikatyrer.  Uppdelningen i boken är simpel, precis som i Darling: Magnus saknar fullständigt självkänsla och förmåga att förmedla sina åsikter och behov och är därmed god, resten är gränslöst självsäkra och självupptagna och därmed onda.

Grovt tillyxade karaktärer kan ju funka om det till exempel handlar om satir, men ”Människor helt utan betydelse” är faktiskt inte någon särskilt rolig bok, den är alldeles för allvarlig, för innerlig i tonen. Människorna som Magnus möter under den där dagen är beskrivna med så mycket förakt att de blir extremt ytliga, tomma, osannolika. Är jag den enda som tycker att berättelsen förlorar på de breda penseldragen? Som tycker att bifigurerna är orättvist behandlade?

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

