Kvinnor och humor

vfdudes1

Ibland får jag för mig att googla vidare på sökningar som har fört hit nya läsare. Särskilt när sökorden är typ ”kvinnor inte roliga” eller ”kvinnor + humor?”. Jag vet inte hur många gånger jag läst blixtrande intelligenta analyser av olika män som förklarar typ att ”jag har inget emot kvinnor, men jag förstår inte deras skämt, alltså är kvinnor inte roliga” eller ”Jag såg Babben Larsson en gång, hon var inte rolig, alltså är kvinnor inte roliga”. 

Jag är förstås tacksam för vägledningen. Först nu förstår jag hur saker och ting hänger ihop. Självklart är det så att ett enda uselt skämt från en kvinna får Sarah Silverman, Amy Poehler och Samantha Bee att bli talanglösa. Eddie Murphy kan göra tusen fatsuitsroller: alla vet att han egentligen är dråplig! Mia och Klara: trista. Özz Nûjen: briljant!

Den här veckan ytterligare en auktoritet satt ned foten. Germaine Greer förklarar att kvinnor inte är roliga, att de möjligen är ”droll” men saknar ”inspired lunacy”. Samtidigt tar Judd Apatow-snubbarna över nästan hela Vanity Fairs komikernummer. Fantastiskt inspirerat! För vad kan vara roligare än tre otränade manliga komiker i body suits?

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

