Pensionsångest

Jag har försökt få ordning på mina pensionspapper i dag. Försökt, skriver jag, eftersom jag snabbt insåg att det kommer att krävas typ en arbetsdag för att lyckas. Eftersom jag har bytt arbetsgivare ett antal gånger under de senaste åren – något som jag till ganska stor del får tacka las för –  har jag fått tjänstepension från flera olika arbetsgivare. Nu vill min nya förvaltare att jag ska skicka in en lista på alla mina tidigare perioder med tjänstepension.

Det hade ju varit ganska lätt att ordna, om jag hade haft stenkoll på alla mina papper. Men eftersom den härliga las-karusellen också har lett till att jag flyttat mellan fyra olika städer och åtta bostäder på fem år – och jag ibland tappat bort papper på vägen – så är inte mina arkiv riktigt up to date. Istället måste jag ringa runt till personalavdelningarna på de fyra tidningarna jag tidigare jobbat för att få uppgifterna från dem. (Och med tanke på hur jobbigt det var att få tag på löneavdelningarna medan jag fortfarande jobbade för tidningarna i fråga, förväntar jag mig att det kan ta några timmar.) Jag vet inte riktigt hur jag ska hinna med det på kontorstid, men om jag inte gör det riskerar jag att få lägre pension.

Jag önskar att jag kunde hyra in någon som skötte alltihop åt mig, någon som faktiskt njöt av det där pappersarbetet. Kanske den förträffliga mannen som pratade på Svenskt Näringsliv-träffen jag var på härom veckan, han som ansåg att svenskarna själva borde få styra över en betydligt större del av sina pensionspengar. För honom verkade det självklart att alla delade hans engagemang – som om inte 40 procent av befolkningen hade låtit pengarna gå in i soffliggarfonden, Sjunde AP-fondens Premiesparfond.

Svenskt Näringsliv brukar  vara mycket välvilligt inställda till liberala ledarskribenter. De vet ju att vi gillar företagande och tillväxt, så de är ofta påfallande generösa och vänliga, bjuder på mat och dryck och har alltid travar av vällayoutade rapporter som de delar ut.

Men det finns ofta någonting i framställningen som gör mig skeptisk. Faktumet att jag nästan aldrig ser några kvinnor i Svenskt Näringsliv-sammanhang, till exempel. Sättet en talare kan associera ”folk som är utbildade” med ”löner på 40-45 000”, i kontrast med ”folk som tjänar 25 000” – trots att den senare summan dels ungefär motsvarar medellönen i Sverige, dels skulle betraktas som en hög lön inom flera välutbildade yrkesgrupper. Eller som nu senast, när den förträfflige pensionsparsentusiasten utan att blinka projicerade sitt eget enorma ekonomiintresse på resten av befolkningen.

Jag fixar ju det där med pensionen. Som den periodvis ordentliga och ansvarsfulla person jag är kommer jag att boka möten, ringa runt, sortera och greja och se över mina val och besparingar. Men det är inte direkt så att jag inte kan komma på sju tusen andra sätt jag hellre hade tillbringat min lediga tid. Det är inte direkt så att pensionsjoxandet får mig att känna mig självständig, lätt och fri.

—————

Kort uppdatering: 

Sydsvenskan: ”Du finns inte här bland våra kontakter… det var ju så länge sedan. Vänta, jag får kolla upp det och ringa tillbaka”. 

Corren: ”Oj, det har jag svårt att svara på, vi har bytt lönesystem och jag kommer inte åt det gamla. Du får ringa PP Pension”. 

PP Pension: Ger mig visserligen en del av svaret, men ger mig också en kort uppläxning för att jag använder fel begrepp och inte förstår mig på försäkringsjargongen.

DN: ”Lönekontoret har öppet mellan 9.00 och 10.00”.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Pensionsångest

  1. Jag behöver också få koll. Led mig!

  2. Karin

    Alice: Hmm – poängen med texten var ju just att jag tycker att pensionsgrejandet är vanvettigt trist. Jag skulle gärna hjälpa till, men jag tror faktiskt att du får bättre (och mer entusiastisk) vägledning någon annanstans!

Kommentera

