Lördag

Jag var ledig i går, putsade fönster och shoppade och lagade mat till mina vänner och skrev ingenting ingenting alls. Men det behövdes ju inte heller, när så många andra skrev vackra, kloka saker.

Smarta Konrads diss av Slussen-beslutet kan jag skriva under på, ord för ord.

”Man har till och med valt att skala bort den mest intressanta, om än något märkliga, delen med Norman Fosters förslag: den galna bumerangbron över vattnet. Kvar är en stillsamt utestängande fasadvägg som vetter mot Gamla stan. Några fyrkantiga hus. Lite träd.

Grattis Stockholm!”

————-

Julia Skott länkade till en fin artikel om Susan Boyle i the Guardian, om hur fulhet definieras och det bisarra i att Susan Boyle betraktades som så mycket löjligare än Paul Potts.

Ni har väl säkert sätt Susan Boyle-klippet vid det här laget, hur publiken och panelen himlar med ögonen för att sedan brista ut i förvånande leenden när de hör hennes vackra, vackra röst.

Jag kan bli utled på hela utseendedebatten ibland, less på vikt och dieter och frisyrer och kläder och smink, matt av att behöva fundera på vad som är uppbyggligt och vad som är nedbrytande. Ibland vill jag skrika som Louise P: Släpp sargen och bli intressanta istället. Jaja, kroppen finns där, man är nöjd eller missnöjd, so what? Varför ska det definiera hela resten av ens varelse? Varför ska det vara det värsta som kan hända en kvinna att kallas ful?

Men sen dyker det upp någon som Susan Boyle, som visar att den där debatten fortfarande har en funktion, att det inte räcker att en kvinna tar sig själv och sin talang på allvar för att andra ska göra detsamma.

Jag undrar om inte mottagandet hade varit mer sympatiskt om Boyle hade smugit ut på scenen, lekt blyg blomma istället för kaxig, fullvuxen kvinna. Boyle är inte ett dugg tillbakadragen, istället förklarar hon frankt att hon vill bli den nya Elaine Page. Sen rullar hon med höfterna.

Förutsägbart nog himlar publiken med ögonen. Hur vågar hon? En medelålders okysst arbetslös tant, tror hon att hon ska vara begåvad? Stjärnmaterial? Och dessutom en sexuell varelse?

Och även efter succén är det uppenbarligen något som stör. Jag vet inte riktigt vad som är värst: alla som uppmanar henne till en makeover, eller jurymedlemmen Amanda Holdens kommentarer om att de inte kommer att tillåta att Boyle ändrar sitt utseende.

‘The minute we turn her into a glamourpuss is when it’s spoilt. That can perhaps come later when she has signed the album deal and conquered America. For now we’ll keep her exactly as she is because that’s why we’ve all fallen in love with her. I think it’s the underdog thing.’

Oavsett hur Boyle gör är det uppenbarligen hennes frisyr och kläder, inte hennes röst, som kommer att definiera henne. Det tog Boyle halva livet att våga lita på att hon faktiskt har talang, att hon är intressant, oavsett hur hon ser ut – men nu när hon väl gjort det tycks hon bli översköljd med uppmaningar att greppa sargen.

—————-

Och så känner jag lite sorg över att man på min förra arbetsplats förklarar att ”all olaglig fildelning” hör hemma ”på museum”. Det är en sak att hävda att domen var rätt. Men att avfärda fildelningen som simpelt tjuveri och påstå att striden nu är över – det är att totalt ignorera  flera års livlig och viktig debatt om upphovsrätt, om hur kultur skapas, om vikten av tillgång till internet, om hur vissa branscher får påverka lagstiftningen, om framtiden för sociala medier (problematik som t ex Karl Sigfrid skriver klokt om här). Det känns ledsamt att en så begåvad redaktion väljer att grovt förenkla en extremt komplicerad fråga.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Lördag

  1. Nu har jag gjort en skärmdump på DN’s huvudledare, ”En viktig dom”. Den sidan kommer DN’s ägare, familjen Bonniers, så småningom vilja göra ogjord.

    DN’s huvudledare kommer att bli en “raritet” om en sådär 25-100 år och förmodligen själva hamna på Tekniska Museet, som ett mycket bra exempel på hur vi människor tidvis har stretat emot förändringar.

    Anpassar man sig inte till förändringar, så stagnerar man.

  2. stefan

    1. Jag håller med dig om fildelning, bra skrivet. DN kändes väldigt trötta idag.

    2. Susan Boyle; Jag såg också det klippet och jag tyckte det kändes fejkat. Kanske är det bara inbildning men man kan ju beakta att det kan finnas stora incitament det finns för att fejka något sådant. (gratis uppmärksamhet tex).

  3. Jag sa upp min prenumeration på DN efter den ledaren…

    Saknade dig på DN, den var som bäst när du var på plats.

  4. Mikaela

    Har ju Svenskan nu för tiden. Orkade inte ens läsa hela deras TPB-reportage, men det fanns en ganska nyanserad analys, om jag inte minns fel. Ville mest instämma i att DN:s ledarsida var mycket bättre när du var där, och det har faktiskt inte bara med att jag känner dig att göra. Du är bättre än många där helt enkelt. Punkt.

Kommentera

