Bröllop, böcker, bröst

armblommor

…det pratade bröllopscynism på en middag jag var på i veckan; känslan man kan få när man är på sommarens fjärde eller femte bröllop och de nygifta inte verkar överdrivet lyckliga, eller kanske alldeles för nykära, eller när brudgummens vänner visar upp en obegriplig fyrtiominutersfilm med suddiga klipp från svensexan kompat av Judas Priests ”Breaking the Law” på repeat.

På bröllopet jag var på i går var all krasshet och skepsis långt borta. Det var inte ett känslostormande euforiskt nerverna-utanpå-kroppen-bröllop, där bruden och brudgummen hulkar sig igenom sina löften – utan istället ett bröllop som präglades av lugn, säkerhet, en självklar lycka.

Tårarna kom ändå, när brudens far höll ett av de finaste – och kortaste – bröllopstal jag hört. Kanske har det att göra med att jag känt bruden och hela hennes familj sedan vi båda var fem, kanske var det värmen i rösten som gjorde det, men faktum är att det var många med mig som fick blinka bort tårarna efteråt. Ibland räcker fyra meningar långt:

”När du kom från kuvösen och jag fick hålla dig var du så liten att jag kunde lägga dig här (på  armen). Jag tänkte då att du var det vackraste jag någonsin  hade sett.

Det har aldrig ändrats. Du är fortfarande det vackraste jag sett.”

———

…jag ångrar nästan min överdrivet positiva Boktipset-kommentar, den där lyckokänslan gick över rätt fort, nu irriterar jag mig på att nördighet inte belönas. Att jag gillade ”Möss och människor” och ”Hundra dagar av ensamhet” en gång i tiden betyder väl inte att jag har exakt samma smak som alla andra som också plöjt sig igenom de där topp 100-listorna på minor/major klassiker?

Jag skulle vilja ha mer specificerade listor och någon slags Spotifyliknande funktion: om du gillar Gertrude Stein uppskattar du kanske också Mina Loy, läser du gärna Marguerite Duras eller Djuna Barnes borde du också läsa xx, ja, ni förstår.

———

… när jag kom hem från Västkusten för några timmar sedan förstod jag att jag missat en av de mest märkliga kommentarer jag sett på ledarplats: Malin Siwe retar upp sig på Hanna Löfqvist skjortglipa i Vänsterpartiets tabloidreklam och påstår att den hade ”renderat anmälningar till reklamombudsmannen ifall hon förekommit i en bilannons.” Jag gillar Siwe, hon väljer ofta oväntade infallsvinklar, men det här var ett rejält snedtramp.

Inte nog med att Siwe går på Löfqvists utseende istället för hennes politik – den där glipan hon upprörs av är på någon enstaka millimeter. Med Siwes mått mätt har jag nog utsatt rätt många för sexuella trakasserier.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Bröllop, böcker, bröst

  1. Pingback: ny bh kanske? « the real mymlan

  2. M.

    ang. talet. jag får tårar i ögonen när jag läser det nu med.

  3. Mikaela

    Jag fick också tårar i ögonen. Kort och ärligt är nästan alltid bäst. Det borde de där svennsexekillarna ha lärt sig någonstans.

Kommentera

