H:r Landshövding, igen

SVT ska visst visa H:r Landshövding. Jag upptäckte det nyss, eftersom hyllningarna till filmen fyller min rss-läsare. Alla filmbloggare jag gillar verkar älska den.

Och visst, det är en vacker film. Vacker, men ganska irriterande. Under den första halvtimmen var jag riktigt road av Anders Björcks kaffedrickande och styltiga kallpratande. Sedan kom jag att tänka på hur ofta mitt eget liv är lika tomt, lika ointressant.

De där minuterna när man står med apatisk min och stirrar in i hissväggen. De där minuterna när hela ens tillvaro fylls av väntan på att kaffet ska bli klart. De där minuterna när man fastnar med luren i handen och funderar på vem man ska ringa härnäst. De där timmarna när man stirrar in i skärmen.

De där sega, löjliga stunderna utgör ofta nästan hela min dag. I långsamt tempo och svartvitt skulle min vardag förmodligen inte ens bli skrattretande, bara tragisk.

Jag hade mycket hellre sett en dokumentär som handlar om det som Thomas Engström beskrev i en av sina briljanta krönikor i Fokus, den om alla långtråkiga möten som folk frivilligt sysselsätter sig med.

Tänk bara en amerikansk kapten eller major som har till uppgift att styra upp infrastrukturen i en by i Afghanistan – vad skulle han säga om han såg oss här i kväll? Vad skulle han göra? Han skulle fälla en tår. Han skulle sälja sin själ för att få uppleva byns starke man sitta och stirra ner i en pärm och med förlägen röst säga: »Nästa punkt är val av ordförande för kommande års verksamhet.«

Fred är inget slumpartat tillstånd. Fred byggs ett decennium i taget av envisa själars tröstlösa slit och tålamod.

Det finns något nästan heroiskt i den svenska oglamorösa politikervardagen, hur folk lägger band på sig och utsätter sig själva för trista sammanträden, kallprat om långsiktiga infrastruktursatsningar och obegripliga ceremonier. Det är rätt rörande, på något sätt. Ett ämne värdigt en poetisk, vacker film i svartvitt. Jag hade önskat att H:r Landshövding skulle handla om det, istället för om Anders Björcks mest meningslösa minuter.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

