Glad torsdag

Jag surfar courtesy of Statt i Hudiksvall. Än så länge har jag inte hunnit upptäcka särskilt mycket av stan, men det lilla jag har sett har varit vackert; havet är ständigt närvarande och himlen mycket ljus.

I vilket fall – en kort liten grej: jag måste bara tipsa om Gretchen Rubins blogg om lycka, ”The Happiness Project”. Det är en trevlig bekantskap, dels eftersom hon är öppen för olika idéer, dels eftersom hon är konkret; hon testar själv hur väl råden fungerar. I dag skriver hon om vikten av att tänka över vad man går igång på, helt oavsett vad man önskar att man kunde tycka om eller tror att man borde uppskatta. Jag gillade särskilt den här listan:

1. What part of the newspaper do you read first?

2. What are three books you’ve read in the past year?

3. As a child, what did you do in your free time?

4. What’s a goal that has been on your list for a few years?

5. What do you actually do with your free time? [This is perhaps the most helpful question. I finally switched careers from law to writing when it dawned on me that I was always writing books in my free time.]

6. What types of activities energize you?

7. What famous people intrigue you?

Listan påminde mig om att jag nog inte har förändrats särskilt mycket med åren, inte egentligen, inte i grunden. Precis som när jag var fem, elva eller sjutton känns det som en livsnödvändighet att få lägga en avsevärd del av dagen på att läsa och skriva.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

