Kristofers & Karlsgården

kristofers2 väggmålning

kor schablon

karls karlsg

På gården Kristofers, strax utanför Järvsö, är ett av husen enbart till för kalas. Ett kalashus! Jag älskar konceptet; ett hel tvåvåningslänga med inramade palmer, förgyllningar, schablonmålade väggar, öppna spisar, halvmeterbreda golvtiljor och välbevarade allmogemöbler bara för fest.

Jag är med och organiserar en kulturredaktörskonferens åt Liberal Press, så resan hit var inte helt självvald. Men bara Hälsingegårdarna var helt klart värda biljettpriset. Vyerna är ofta så vackra att det hugger till i magtrakten; då och då, några minuter i taget, inbillar jag mig att jag skulle vilja bli en av de där sörlänningarna som flyttar ut till en gård som har omnämnts i kyrkoböckerna i århundraden.

Samtidigt har jag upptäckt något nytt att vara tacksam över: i dag är jag glad för att jag har sluppit födas som enda barnet i generation femton i en viss hälsingesläkt efter att fjorton generationer före mig brukat en numera olönsam släktgård någonstans nordväst om Bollnäs.

I mitt vanliga vardagsliv är jag sällan med om att kulturdiskussioner blir så påtagliga, så konkreta. Här lever folk mitt i ett potentiellt världsarv. Vad gör man när en fönsterkarm har ruttnat? Ska man bara byta ut det ruttna träet? Är inte det en skymf mot tidigare generationers yrkeskunnande? Vad gör man när korna behöver mer utrymme; bygger ladugården efter 1700-talets eller 1800-talets ideal?

I förrgår trodde jag att hela Hälsingland hoppades på den där världsarvsutnämningen. Nu verkar jakten på någon slags autenticitet, kraven på att utvecklingen ska pausa från och med en viss förgången tidsperiod, ganska besvärliga.

(Fotona är tagna med en iPhone. Byggnaderna och landskapet hade förtjänat en bättre kamera.)
Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

