Hej konsument!

Bästa promenad: till jobbet på morgonen, jag blir alltid lycklig av utsikten över stan från Katarinavägen. Tidigt på morgonen gillar jag till och med Västerlånggatan – hela gatan ändrar karaktär, alla är på väg någonstans, man hör hur tunga vagnar med varor dras över kullerstenen och hur klackarna klapprar mot gatan, det doftar kaffe från fiken, det känns, tja, urbant och riktigt sympatiskt.

Favoritgata (i Stockholm): svårt. Jag är mest svag för gatstumpar; som Kocksgatan, den lummiga delen av Swedenborgsgatan eller slutet av Drottninggatan, ungefär vid Centralbadet.

Favoritdrink: Dry Martini, Margharita. Eller vad heter den nu – New York, New York? – med champagne, gin och gurka.

Äter lyxmiddag på (i Stockholm): så sällan att jag inte har något favoritställe, förutom hemma. Eller hos Alice.

Bästa mikromaten: popcorn.

Favoritförort (i Stockholm): skulle väl egentligen säga någon del av Nacka, det är ju här jag bor. Men mitt lilla kvarter fullt av välanpassade 40- och 70-talister har inte direkt någon förortscharm. Aspudden är fint, förstås. Och Årsta torg, det påminner mig om Guldheden, jag känner mig alltid hemma i den där 40- och 50-talsarkitekturen.

Fikar gärna på (i Stockholm): riksdagsfiket, sedan de började sälja – och mina kollegor började inhandla – minichokladmuffins to die for.

Bästa lunchställe (i Stockholm): Medelhavsmuseet.

Bästa brunchen (i Stockholm): Långbro värdshus.

Bästa kaffet (i Stockholm): Filicori i Gamla stan.

Här bjuder jag föräldrarna på middag: i mitt kök.

Senaste Stockholmsupptäckt: hur lätt det är att cykla ut på förortssightseeing.

Senast sedda teater-/dansföreställning: Medealand.

Senast sedda utställning: Inger Drougge Carlbergs elevers pappersskulpturer på Iggesunds pappersbruk.

En bra gå bort-present: pocketböcker, choklad, blommor från en bra florist.

Favoritlyxartikel: champagne.

Läser just nu: ovanligt långsamt och alltför sällan. Nightwood av Djuna Barnes, Pölsan av Torgny Lindgren, Nancy Horans Kärleken till Frank.

Läser helst: noveller. Om jag är på dåligt humör: vad som helst av Tove Jansson.

Favoritråvara: salvia.

Favoritfärg: svart, rosa.

Favoritskor:  ett par väl ingångna  svarta ballerinaskor som jag haft sedan… 2004? Jag borde ha slängt dem för länge sedan, men det går inte. Nästan alla fina sommarskor är för breda, om jag är ovarsam trillar de av mina fötter, men de här sitter kvar.

Dricksprocent: typ tio.

Modeförebild: för ett halvt liv sedan skulle jag sagt Lelaina Pierce. Sedan dess är de alldeles för många och för spretiga.

Motionerar: sporadiska löprundor vid Hellasgården, Friskiskort.

Det dyraste jag har köpt: lägenhet.

Favoritprodukt på Systemet: cava.

Favoritprodukt på Apoteket: Vichys ansiktskrämer.

Bästa fyllekäket: en halv special med gurkmajonnäs från mojen på Skanstorget i Göteborg.

Lyssnar på: Spotifylistor.

Bästa förfestmusiken: oftast gammal soul.

Senast gnolade: Secret heart, i Feists version.

Dansar helst till: Suspicious Minds.

Senaste impulsköp: en fredskalla.

Senaste fyndet: ännu en svart klänning från Wardrobes sortiment.

Fulaste klädfärg: (på mig själv) lila.

I dvd-spelaren/datorn: varierat, just nu Deconstructing Harry.

Användbar pryl: diskmaskin.

Mode jag aldrig vill se igen: haremsbyxan.

Favoritaccessoar: solglasögon.

Bil/Transportmedel: lånad Toyota. Cykel!

Återvinner: mer än vad jag någonsin har gjort förut.

Så får jag tiden att gå i kollektivtrafiken: surfar, ströläser, tjuvlyssnar.

(Varför På stans test? Här var jag på väg att slänga in en brasklapp om att jag hade en stund över, en tråkig kväll. Sanningen är bara att jag gillar att fylla i listor.)

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Hej konsument!

  1. suspicious minds! på lisas 30-årsfest. oj vad fint och mycket vi dansade då.

  2. Karin

    ja verkligen! det får vi göra om någon dag, tycker jag.

  3. jag med. helst innan lisa fyller 40.

    • Karin

      Det där med geografin är ju en knepig faktor, jag är rysligt sällan i Dalarna. Vi får väl se till att ni kommer till Stockholm någon gång, samtidigt – eller att Lisa bjuder oss på nytt galej i Göteborg (inklusive någon timmes kontroll över musiken!)

  4. Mycket matnyttig Karinfakta!

  5. Karin

    Alice: skriv en egen lista, vetja!

Kommentera

