Affischbonanza

s-kampanjDet var ögonskuggan som fick igång mig. Närmare bestämt Marita Ulvskogs ögonskugga, den som man ser för mycket av på valaffischerna där hon står bredvid Mona Sahlin. Inte för att jag har något emot smink, snarare tvärtom, men Ulvskog brukar vara riktigt fotogenisk. Nu, i stort format, ser hon tevemejkad ut, som om hon gått direkt från en direktsänd debatt till en betydligt ljusfattigare studio.

Därefter gav EU-valsreklamen mig ingen ro, vart jag än kom stirrade kandidaterna mot mig. Centerpartisterna som nästan drunknar i det underliga grönvita mönstret i bakgrunden (ska det se målat ut? avrivet? vet någon?) Göran Hägglunds suddiga, faderliga gestalt bakom Ella Bohlin, Christofer Fjellners perfekta lugg, Jan Björklunds intensivt lyckliga blick. Är det här verkligen det bästa, roligaste, mest kreativa som partierna kan åstadkomma i detta mycket mycket viktiga val?

I eftermiddag roade jag mig så med att göra ett enkelt negationstest på valaffischerna. Det vill säga, man  sätter in ett ”inte” i påståendena – om resultatet sedan bara blir löjligt är ursprungsmeningen meningslös.

v-kampanjVänsterpartiet:

”Eva-Britt Svensson – inte din EU-kritiska röst”. Nej, just det.

s-orattvisor

Socialdemokraterna:

”Orättvisor är lösningen. Agera inte för förändring.”

S brukar kunna hitta fluffiga budskap som ändå förmedlar någon slags känsla, som ”Alla ska med”. Den här gången undrar jag vilka S tror att de opponerar mot. Storebror? Tengil?

m-kampanj

Moderaterna:

”Använd inte din röst mot internationell brottslighet. Använd inte din röst för fler jobb. Använd inte din röst för en tuffare miljöpolitik.”

Okej, så moderaterna är för fina saker som brottsbekämpning, jobb och en bra miljö. De tycker att man ska rösta i EU-valet. Någon emot?

Folkpartiet:

”Nej till Europa. Vi skickar gnällspikar till Europa.”

I FP:s budskap finns åtminstone något att reagera på: ordet gnällspikar. För egen del blir jag mer attraherad av negationen än av FP:s riktiga valaffisch. Hellre en engagerad, kritisk gnällspik än en liknöjd ja-sägare.

centerkampanjCenterpartiet:

”497 miljoner europeer kan inte mer. Rösta inte för Europas förenta krafter den 7 juni!”

Tja. Det funkar möjligen som titel till ett manifest för uttröttade och utbrända, som politiskt budskap blir det obegripligt.

kd-kampanjKristdemokraterna:

”Ett Europa som inte värnar klimatet. Ett Europa som inte tar ansvar.”

Motsatsen till KD:s budskap är faktiskt rätt intressant – och, om man är lagd åt det cyniska hållet, ganska sant. Men det hindrar förstås inte att ursprungspåståendena, lästa var för sig, är plattityder.

Det enda riksdagspartiet som kommer ur testet med äran i behåll är Miljöpartiet, som faktiskt har riktigt snygga affischer. Tyvärr kan jag inte minnas att jag skulle ha sett dem på stan.

mp-kampanj

——————

Jag inser förstås att det finns mycket mer information att få tag i. Men det är ändå reklamen och affischerna som ska skapa uppmärksamhet, en liten smula intresse för valet som bara hälften av svenskarna påstår sig känna till. Med den statistiken i minnet är årets affischer rätt deprimerande. Inte nog med att väljarna förtjänar bättre, i de flesta fall förtjänar kandidaterna också något bättre.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Affischbonanza

  1. Mikaela

    Men eller hur, den där ögonskuggan! Monas och Maritas smink har stört mig i flera dagar nu, varje gång jag går förbi affischen vid Sergels torg blir jag lite bekymrad. För båda brukar se så bra ut på kort, och så blev det så fel!

    Sedan tycker jag att ett annat problem är att de inte passar ihop, verkar inte gilla varandra alls. Någon sorts avstånd anas på bilden. Eller är det bara i mitt huvud?

  2. Karin

    Nej, jag håller med, det ser inte alls särskilt mysigt ut. Sahlin är ju både längre och ett halvt steg framför Ulvskog, och när nu Ulvskog har det där stela leendet och de där ledsna ögonen tar Sahlin över hela bilden.

  3. Pingback: Kom nu Gunnar! « Lindrig huliganism

Kommentera

