Ulvskog och ursäkten

En liten grej, bara: jag såg i morse att Mona Sahlin inte tycker att Marita Ulvskog borde be om ursäkt för att hon jämfört hyrlett.nu med människohandel. Från Ekots lördagsintervju:

– Ursäkt… jag tycker att det har gått inflation i det här att be om ursäkt. Hon får förtydliga sig.

”Förtydliga sig” är ett roligt ordval. Om man antar att Ulvskog menar vad hon säger betyder ett förtydligande rimligtvis att hon förklarar i detalj hur och varför man kan jämföra hyrletts affärsidé, det vill säga att hyra ut lettiska svetsare för 180 kronor i timmen och byggarbetare för 160, med kriminella ligor som lurar och kidnappar unga tjejer för att tvinga in dem i prostitution. Jag har svårt att tänka mig att en sådan bisarr verklighetsuppfattning vinner särskilt många väljare.

Ett annat alternativ är att Ulvskog medvetet valde att chockera – att hon gillar ett drastiskt språkbruk. Kanske tycker hon till och med att politiken blir lite mer intressant om man slänger ur sig grova anklagelser mot folk och företag man ogillar. Även det ”förtydligandet” vore intressant att få ta del av. ”Valkampanjerna är alldeles för snälla, folk väljer sina ord för noga. För min del får S gärna förknippas med smutskastning.”

Oavsett vad som gäller är det svårt att se hur Ulvskog ska kunna ”förtydliga” sig ur situationen med äran i behåll. Jag avundas verkligen inte alla vettiga socialdemokrater som tvingas plocka upp en valsedel där Ulvskog står högst på listan.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

