♥ noveller

elegy-for-easterly001

Jag tror att det började med F Scott Fitzgerald och ”Bernice Bobs her Hair”, som jag hittade i föräldrarnas bokhylla någon gång i tonåren. Sedan dess har jag ständigt varit på jakt efter nya novellsamlingar. Medan romaner kan kännas lite som en stadig måltid, något som kräver viss förberedelse och eftertanke, känns noveller som smågodis; jag inbillar mig alltid att jag har nog med tid, att min ekonomi och mina hyllor tål en bok till.

Ganska ofta träffar jag på folk som inte alls begriper grejen med noveller. Vissa har till och med en idiotisk idé om att noveller är förstudier, något författare sysselsätter sig med innan de ger sig på ett stort, viktigt, riktigt verk: en roman. Men om man väl läst noveller av en författare som verkligen är hemma i genren, som F Scott Fitzgerald, Doris Lessing, Raymond Carver, Ray Bradbury, Amy Hempel, Annie Proulx, Mavis Gallant, David Foster Wallace… ja, då borde man begripa att novellen behövs.

En anledning till att jag älskar, älskar novellsamlingar är nog att novellister inte kan fuska. De har några få sidor på sig att berätta sin historia – kanske tre, kanske tjugo, kanske fyrtio. De kan inte gömma sig bakom tomt babbel. Om de inte har något att säga, om allt de har att ge är ytliga betraktelser, små lövtunna berättelser om oväntade sammanträffanden, så märks det rätt fort.

I helgen har jag beställt två nya novellsamlingar, Lorrie Moores samlade verk och Petina Gappahs An Elegy for Easterly. Lorrie Moore har jag varit nyfiken på i något halvår och när Jonas Thente rekommenderade samlingen i DN i lördags fick jag äntligen tummen ur. Petina Gappah läste jag om i förra veckan: en zimbabwisk jurist som skriver om livet i diktaturen, om människor som lever mitt i korruption, fattigdom och hungersnöd, och hon verkar göra det med värme och humor.

Jag tänker min semester så här: några skivor vattenmelon, en brygga, en novellsamling.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “♥ noveller

  1. Joc

    MEN! MEN! Bernice Bobs Her Hair är TOTALT mina tonårs grymma novellsamling! ❤

    Men jag har ärligt talat aldrig riktigt hittat nån novellsamling som lever upp till det.

  2. Karin

    Yeay, vad roligt – äntligen träffar jag på någon annan som har läst och älskat ”Bernice”! Jag håller med om att det är svårt att hitta något som lever upp till den där tonårsförälskelsen, noveller jag gillar lika mycket som just Bernice eller typ The Ice Palace… men det finns många novellsamlingar som är riktigt riktigt bra.

Kommentera

