Oändlig sommar

Har du något särskilt för dig mellan den 21 juni och den 22 september? Annars, ett tips: läs David Foster Wallaces Infinite Jest.

Visst, jag ser nackdelarna: den är över tusen sidor tjock, ett kilo tung, otymplig, komplicerad, full av märkliga fotnoter. Uselt strandmaterial, helt enkelt. På plussidan: det är tusen sidor av briljanta, kloka, underbara David Foster Wallace! Boken var galet hyllad när den publicerades i mitten av 90-talet, och folk som har läst den verkar älska den så mycket att de fyller forum med den här typen av kommentarer:

I got so into this book one summer that I bought a second copy after stopping in the middle to go on a 5-week trip, then reconsidering (leaving the book, not the trip). The thing is that we were bike touring in Europe, so not only did I have to shell out for the 2nd copy, I had to shell out extra to get an English copy in Vienna, and then haul the thing (massive even in paperback) around for the next few weeks. Totally worth it.

Eller:

My Infinite Jest experience:

(1) Read 1,100 pages.
(2) Read last page.
(3) Close book.
(4) Think.
(5) Shout ”Oh, fuck you, David Foster Wallace!” at the wall. Loudly.
(6) Sigh.
(7) Turn to page one and start again.

Jag får medge att det inte verkar helt lätt att komma in i boken. Det är visst vanligt att fastna efter drygt 150 sidor och ge upp. Men just mellan juni och september kan man få hjälp på traven av sajten Infinite Summer, som har startat en Facebookgrupp, ett twitterflöde och en blogg. (Och om det nu inte räcker som inspiration kan man till exempel lyssna på ett gäng DFW-recensioner här, läsa recensioner av IJ i New York Times och Newsday, kika på den här kartan över miljöer från boken i Boston eller ta sig igenom den här wikisidan med tusentals kommentarer.)

Konceptet är enkelt: man köper boken och läser den. Om man tar tre månader på sig räcker det om man läser 75 sidor i veckan, det vill säga drygt tio sidor om dagen. Jag har just beställt mitt ex.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Oändlig sommar

  1. Oj! Det där tar man ju nästan som en utmaning!

  2. Karin

    Gärna det! Jag kanske borde veckoblogga om läsningen, så får jag lite press på mig att faktiskt släpa med mig klumpen på semester…

  3. Jag har ett försprång på cirka 430 sidor. Plockade upp boken igen igår och den här gången lägger jag inte ner den.

  4. Karin

    430 sidor? Ouch. Jag får den i bästa fall i slutet av veckan… men sen ska det läsas, mycket och fort. It’s on, y’all!

Kommentera

