Tips för en regnig helg

ij

Den kom med posten i går: dryga ett kilo Infinite Jest. Hittills har jag hunnit läsa inledningen av Dave Eggers och cirka… tio rader i själva boken, vilket betyder att Jonas fortfarande har ett försprång på minst 450 sidor. Fast i helgen ska jag ut på landet, då ska det läsas, mycket och fort. Bokmärk Infinite Summer och läs den du också!

Annars… annars rekommenderar jag verkligen Petina Gappahs An Elegy for Easterly. Jag har förmodligen läst hundratals reportage från Zimbabwe, men inget som påverkat mig så som Gappahs noveller, beskrivningarna av vardagen i den urfattiga diktaturen är absurda och skrämmande och fullständigt hjärtskärande.

Och så tycker jag att folk borde gå och se Baksmällan, som Helena Lindblad halvsågade i DN i dag med kommentaren: ”Vi skriver nådens år 2009 men inte en käft skulle göra en bred komedi om fyra brudar som drar till Las Vegas, har en helhelg och blir bakfulla”.

Jag ogillar den manliga dominansen i komikerfacket lika mycket som the next person, men att lägga halva recensionsutrymmet på en utvikning om att ”den här boken/filmen hade aldrig kunnat handla om något annat än vad den faktiskt handlar om” är ett rätt kasst stilgrepp. Om man nu vill komma åt den manliga dominansen i filmbranschen är det svårt att välja vilken genre som är värst:

Star Trek: ”Vi skriver nådens år 2009 men inte en käft skulle göra ett science fiction-äventyr om ett gäng brudar som blir rymdkaptener och räddar världen.”

Terminator: Salvation: ””Vi skriver nådens år 2009 men inte en käft skulle göra en dystopisk framtidsfilm om en tuff kvinna som bekämpar robotar.”

Tja, ni förstår. Baksmällan är rå och grabbig och tramsig och omogen och förbannat rolig. När jag såg den i fredags skrattade folk så de grät, hela eftertexterna igenom.

(Mer Zach Galifianakis finns förresten här. Med Mike Showalter!)

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Tips för en regnig helg

  1. Ha ha – intressant att du tar upp sågningen av ”Baksmällan”. När jag läste den recensionen undrade jag nästan om det var Bertil Mollberger (mitt favorithatobjekt på DN) som hade skrivit den; värdelöst skriven, där – om jag förstått saken rätt – väsentliga delar av handlingen en bra bit in i filmen avslöjades som om det var hur naturligt som helst att göra det.

  2. Karin

    Ja, jag fick intrycket att funderingarna hade gått ungefär: ”det här är en värdelös omogen komedi, den förtjänar inte att tas på allvar, men eftersom alla skrattade hela filmen igenom antar jag att det är bäst att ändå ge den en trea.”

Kommentera

