Samtidigt, i Göteborg

kb

Det känns ibland som om vi ingår i ett hemligt sällskap, vi som ser till att Karin Boye alltid är smyckad med blommor och blad. I dag när vi promenerade förbi Götaplatsen hade hon en midsommarkrans i håret. Men handen var tom, så jag hittade en vacker kvist.

Medan jag kilade in den i Karin Boyes hand kom det fram en gammal vithårig man och ställde sig bredvid med ett plirande leende.

– Du vet att du inte är den första som gör sådär.

– Nej, svarade jag, glatt överraskad. Det här är inte första gången jag gör det heller.

Vi pratade en stund om statyn, om Boye och om hennes död. Sedan deklamerade han några rader ur den där Hjalmar Gullberg-dikten, den som går:

Starka trupper ha enligt T.T.
nått Thermopyle, Greklands lås
Fyrtioåriga Karin Boye
efterlyses från Alingsås.

Mycket mörk och med stora ögon;
klädd i resdräkt, när hon försvann.
Kanske söker hon bortom sekler,
dit en spårhund ej vägen fann,
frihetspasset där Spartas hjältar
valde döden till sista man.

Sedan nickade vi mot varandra och gick åt varsitt håll.

Förmodligen är vi tusentals,  vi som är med i sällskapet. Det är sällan vi möts. Men varje gång jag går förbi Karin Boye, där i skuggan av Göteborgs stadsbibliotek, känns det som att jag är del av en fin gemenskap.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Samtidigt, i Göteborg

  1. Det här kändes som en fin hälsning från Göteborg. Karin Boye (med eller utan blommor) är något jag saknar mycket. Tänk, jag gick förbi statyn ett par gånger per dag i en massa års tid, och nu bor jag inte ens i samma stad.

    Jag minns för övrigt en vinter då någon hade gjort en snölykta framför hennes fötter 🙂

  2. Karin

    Snölykta, åh så fint! Jag har nog aldrig gjort något mer avancerat än att ge henne en blomma, men ibland får hon ju t om kläder på sig – typ en värmande kofta och en liten basker.

Kommentera

