Almedalen, torsdag

Trött? Syrlig? Inte jag. Jag brukar tröttna på Almedalsminglandet efter halva veckan, men i år trivs jag rätt bra i ankdammen. Det finns ändå något fint i det ohejdade politiknörderiet, det faktum att man kan börja prata med nästan vem som helst och få en hyfsat avancerad analys av kvällens tal.

När jag introducerar en kollega för en god vän ger de sig kvickt in i en diskussion om problemen med att tjugo procent av männen inte tar ut någon föräldraförsäkring. När jag träffar en gammal bekant, en kille jag senast hängde med i baren på Snerikes för tja, åtta år sedan, tar det två minuter innan vi pratar om Pirate Bay och upphovsrätt.

På Frihetens allsångskvällar tar de borgerliga ungdomsförbundarna i från tårna i vänsterns kampsånger, gärna på skamlös fejkproletärgöteborgska. Inne i krogens mörkaste hörn sitter kidsen uppkrupna i sofforna och pratar röstmaximeringsstrategier och värnskattens eventuella avskaffande.

Och när jag går förbi ett par som ser nyförälskat ut – hon ler sitt varmaste leende, han står framåtlutad och ser henne djupt i ögonen – så hörs det från mannen, med bara en liten touch av fyllesluddrande:

– Du vet, för våra industrier är ju energiskatterna avgörande.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

