Sommarläsning

Spinspin

Den här listan är för vännen B, som önskade sig lite boktips inför sommaren. (Novellerna rekommenderar jag för att varva ned mellan alla representationsmiddagar. Resten av böckerna, eller åtminstone några av dem, till semestern.)

Böcker jag läser, har läst nyligen (eller bara rekommenderar som strandaccessoar):

Junot Diaz – Oscar Waos förunderliga liv

Jhumpa Lahiri – Unaccustomed Earth

Siri Hustvedt – Sorgesång

Lorrie Moore –  Collected Stories

Graham Greene – The End of the Affair

Haruki Murakami – The Wind-Up Bird Chronicle

(Fast för tillfället läser jag nästan bara Infinite Jest, den gillar jag förstås också.)

Böcker jag vill läsa snart snart snart:

Colum McCann – Let the Great World Spin

Willy Kyrklund – Prosa

Trude Marstein – Göra gott

Juli Zeh – Fritt fall

Naja Marie Aidt – Babian

Wells Tower – Everything Ravaged, Everything Burned

Chimamanda Ngozi Adichie – The Thing Around Your Neck

Daniyal Mueenuddin – In Other Rooms, Other Wonders

Kamila Shamsie – Burnt Shadows

Aravind Adiga – Between the Assassinations

Nina Bouraoui – Innan männen

Och alltid: Tove Janssons Sommarboken, för rörande, rolig högläsning (gärna på fulfejkad finlandssvenska.)

……….

Hörni, vänner, fyll på listan!

Och B – är det inte dags för en skriftlig kommentar? Jag vet ju att du läser.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Sommarläsning

  1. Mikaela

    Alltså mitt mål den här sommaren (förutom ev böcker du har nämnt)

    De välvilliga – Jonathan Levinson

    Att lära sig själv att leva – Joan Didion

    Den femte sanningen – Doris Lessing

    Dagbok – Sylvia Plath

    Om det är det böcker jag rekommenderar vet jag inte än, men jag tror att man kan använda sommaren till att läsa sämre titlar. Det tänker inte jag göra.

  2. Mikaela

    Okej Jonathan LITTELL- Någonstans i tidernas begynnelse bestämde jag att han heter Levinson och jag verkar ha extremt svårt att ändra på det-

    • Karin

      Åh, Littell! Den började jag ju på i höstas, men blev avbruten… får ge mig på den efter Infinite Jest, anar att jag inte pallar två tegelstenar parallellt.

      • B

        Asså, det här var ju najs och allt, men måste det vara så konstiga böcker? Jumpa, är det inte just sånt man vill slippa under lata sommardagar?

        På riktigt, mycket bra lista! Sjukt tacksam för det, och för att vattna på Mikaelas kvarn, strax innan jag stack till Dalarna, vad införskaffade jag? Jo, om inte Littells de välvilliga! Även Lessing letade sig ner i påsen.

        Kramar B

Kommentera

