♥ Jean Arthur

babejean

Nej, jag är inte död, jag är inte på semester, jag har bara drabbats av en förkylning som verkar ha inspirerats av digerdöden. Alltså har jag inte öppnat Infinite Jest på en vecka. Däremot har jag legat till sängs och sett på gamla Vita huset-avsnitt och ännu äldre Frank Capra-filmer med Jean Arthur.

JeanArthur01

De typiska manliga Capra-karaktärerna är både charmiga och lite plågsamma – enkla, oskyldiga do-gooders från små idylliserade hålor med namn som Bedford Falls och Mandrake Falls som tvingas fajtas mot någon slags korrupt big business. Men om man väl börjar irritera sig på huvudrollen (Mr Smiths enda hjärtefråga i senaten är att få loss ett stycke mark till ett pojkscoutläger, what’s up with that? Om jag var senator och fick en så naiv och enkelspårig  kollega hade jag också velat slänga ut honom.) brukar det dyka upp en fantastisk kvinna, någon som Barbara Stanwyck eller Jean Arthur, som står för motsatsen: den tuffa, smarta, världsvana cynikern som behöver påminnas om det goda i världen.

jimmyjean

Så här kommer en mycket subjektiv topplista över de tre Capra-filmerna med Jean Arthur (hon gjorde bara tre):

1. Mr Deeds Goes to Town

2.Mr Smith Goes to Washington

3. You Can’t Take It with You

JeanArthur03

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

