♥ Vinni Puh

På lördag är det bröllop igen – säsongens fjärde och sista – och på måndag åker jag till Odessa för att putsa upp min rostiga ryska. Bröllop är härliga saker och Ukraina är knappast världens ände, ändå verkar förberedelserna inför fester och resor ta upp nästan all min lediga tid och göra mig obegripligt stressad. Jag har inte sett en ny film på flera veckor, inte läst ut en bok heller.

Min lista på böcker som jag vill läsa bara växer och växer (Rivka Galchens Atmospheric Disturbances, Keith Gessens All the Sad Young Literary Men, Sylvia Townsend Warners Lolly Willowes, Wells Towers Everything Ravaged, Everything Burned, Paul Yoons Once the Shore, W G Sebalds Austerlitz, Zoë Hellers The Believers, Colm Tóibíns Brooklyn, Claire Castillons Insekt, Nina Bouraouis Avant les hommes) men när jag väl är hemma orkar jag inte plocka upp en enda bok.

Fast äsch, nu ljuger jag. Jag läser visst, fast bara barnböcker. Numera begriper jag ungefär precis så mycket ryska att jag kan traggla mig igenom Bröderna Lejonhjärta och Nalle Puh, så det är vad jag har på nattygsbordet.

Det är egentligen inte så dumt. Den ryska versionen av Nalle Puh, Vinni Puh, är nämligen en förtjusande bekantskap, förmodligen bland den charmigaste barnkultur som producerats i Sovjet. Vinni rumlar runt i ett fantastiskt, lätt surrealistiskt tecknat landskap, pratar med mörk röst och har betydligt mer karaktär än i Disneyversionen. Kruxet är bara att jag köpte böckerna med tanken att de skulle vara ett steg på vägen mot Tjeckovnovellerna jag egentligen vill läsa på ryska, men hittills har jag inte klarat mig igenom något mer avancerat än Nalle Puhs jakt på honing.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “♥ Vinni Puh

  1. Pingback: Vemodet i sovjetiska barnfilmer « Lindrig huliganism

  2. Pingback: Zemfira spelar falskt « Lindrig huliganism

  3. Pingback: Lyssna på rysk radio! « Lindrig huliganism

  4. Pingback: En sång om politik « Lindrig huliganism

Kommentera

