Odessa, dag sju

Min värdinna, G, är närmare femtio och bor själv med sin yngste son. Mannen – hennes andra – bor någonstans i grannskapet och hennes äldsta son har gått till sjöss.

G har fantastiska röda lockar och är alltid vänlig och glad, trots att hennes tillvaro verkar rätt tuff. Varje morgon gör hon frukost åt mig – blinier med rivet äpple, eller varma mackor och ett glas kefir – samtidigt som hon berättar (på ryska med några engelska ord här och var) om sitt liv. Jobbet på förskolan som hon blev av med under de hårda åren på 90-talet.  Pensionen som inte räcker till mycket mer än hyran. Den vilda lillkillen hon passar några timmar om dagen.

Varje söndag går hon i kyrkan. G döptes när hon var 45, efter att äldste sonen hade dragit med henne på gudstjänsterna. ”Han tror verkligen. Jag – jag vet inte riktigt. I dag tror jag inte särskilt mycket. Om du frågar mig imorgon kanske jag säger något annat. Men när livet var tufft bad jag om hjälp, och nu går jag dit för att tacka Gud. Det är min plikt, något jag måste, you understand?”

Yngste sonen är den strulige. Han är arbetslös, hänger på stan, är sällan hemma. G ser orolig ut så fort hon nämner hans namn. Faktum är att jag knappt har sett till honom – jag hör honom bara.

Så fort G försvinner om morgnarna fylls lägenheten av högljudd rysk rap. Det låter faktiskt helt okej, det är bland den bästa ryska hip hop jag hört, men jag vågar inte fråga vad det är han lyssnar på. På en vecka har han inte bevärdigat mig med mer än ett kort ”good morning”.

Så jag lämnar honom i fred, smyger ut, går runt på stan och turistar i timtals. Det är en helt okej tillvaro, även om jag börjar längta efter ett eget kök och ett eget badrum och en lägenhet utan en blängande 22-åring.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

