Torsdag

…jag råkade titta in på bloggens statistik och blev glad och häpen över att se att så många fortfarande klickar sig hit, trots att jag aldrig skriver.

…men njäe, jag är fortfarande inte särskilt inspirerad. Jag känner mig så ooriginell, förutom någon enstaka ny tevebekantskap (Hej Glee och Parks and Recreation!) ser jag på samma serier som förut (Hej House! Hej Friday Night Lights! Hej 30 Rock!) , lyckas knappt läsa ut några böcker, ser alldeles för få filmer. Livet är trevligt, det är inte det, jag bokar upp mig med träning och vänner och resor och kurser och extrajobbande, men ändå känns dagarna ganska grå. Kanske borde jag ta mig ur mina vardagsrutiner. Kanske är det bara november.

…i veckan har jag upprörts över samma saker som 90 procent av mina journalistbekanta. Idioten till FP-politiker som tror att han kan komma undan med att köpa sex av minderåriga. Rättssystemet som ger folk som köper sex av minderåriga böter som är lägre än vad man får för fortkörning. Vellingemoderaten Lars-Ingvar Ljungman som försöker skyffla över ansvaret för ensamkommande flyktingbarn på staten med det intressanta argumentet att det är något staten ska lösa på egen hand och alltså ingen kommunal angelägenhet. Nehej, men var ska kidsen sova då, om inte i en kommun? Ska staten hyra bostäder i något annat land? (Ja, svarar förmodligen en del Vellingebor, företrädesvis i Afghanistan eller Irak.) Borde polisen stoppa varenda jävel vid gränsen? Men säg det då, försök inte gömma den där osmakliga önskan om att bo i ett segregerat vitt golfbanereservat bakom teoretiska resonemang om kommunalt och statligt ansvar.

(Och jo, jag tycker förstås också att fler kommuner än Vellinge har ett ansvar för att ta hand om ensamkommande flyktingbarn. Men det som gör den här soppan lite extra upprörande är  kombinationen ovanligt välbärgad kommun/kategoriskt nej till  flyktingar i årtionden/de hätska protesterna mot ett boende som Vellinge INTE ENS SKA BETALA FÖR.)

…å andra sidan är allt inte grått, jag har också blivit ovanligt upplyft i veckan. I måndags drog den förträffliga Teresa Axner ihop ett gäng av sina nördigaste tjejbekanta – begåvade varelser som bland andra Johanna Koljonen och Julia Skott – till en Geek Women-middag. Teresa beskriver det bäst själv:

”Själva middagen liknade ett väckelsemöte. Vi gick runt i en cirkel och listade våra geekdoms, vi bröt upp i spontana små samtalsgrupper för att vi var så SJUKT intresserade av varann och varandras kunskaper och intressen. Vi bekände att vi inte visste om våra geekdoms ”gills”. Jobberbjudanden skickades ut, kontakter knöts. Det var en lovefest. Ingen ville gå hem.”

Middagen blev till en Facebookgrupp som i skrivande stund har närmare 500 medlemmar. Det är alldeles rörande att se alla litteratur/crafting/SF/rollspels/teknik/politik/teveserienördar samlas och utbyta jobbtips och aktivitetstips och diskutera sina geekdoms, gå med du också! (Om du har fel kön för att joina finns även den fina gruppen I support Geek Women.)

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

