Avslöjad?

Hammarby Sjöstad borde kvickt kunna ta emot 30 ensamkommande asylsökande pojkar, skrev Merit Wager i söndags. Om nu Malmö kan placera asylsökande i närliggande kommuner är det bara för andra att ta efter:

”Eftersom det inte ens behövs ett kök där man ska hysa de boende torde det vara lätt att snabbt ställa om några lokaler i den fina, välmående och rika stadsdelen Hammarby Sjöstad för mottagande av 30 ungdomar från Afghanistan, Somalia, Irak etc.

Detta är ett tips till Sigtuna kommun som, likt Malmö stad, är s.k. ankomstkommun för asylsökande. Överrumpla Hammarby Sjöstadsborna, ställ dem inför faktum någon dag innan de ensamkommande asylsökande pojkarna flyttar in. Kunde Malmö så kan ni! Lycka till!”

Jag uppskattar ofta det Merit Wager skriver. Men i det här fallet blir jag faktiskt mest irriterad. Undermeningen är så tydlig: att den där medieeliten som bor i lugna, trygga områden som Hammarby Sjöstad och som kritiserar Vellinge aldrig skulle vilja ha ett transitboende i sitt eget kvarter.

Jag stötte på ett liknande argument under en i övrigt mycket trevlig middag i fredags, när min bordsgranne var den enda som verkade hålla med Hököpingeborna. När jag sa att jag kunde förstå att de närboende var arga för den snabba beslutsgången och att de inte fått vara med och påverka – men att jag däremot hade upprörts av vissa extremt fördomsfulla kommentarer – fick jag genast frågan: men var bor du då?

I Saltsjöqvarn, svarade jag.

Och därmed var mina fördomar avslöjade, tycktes bordsgrannen anse. Genom mitt val hade jag visst visat att jag hade samma åsikter som de uppretade Hököpingeborna. Att bo i Saltsjöqvarn – en kort promenad från Hammarby Sjöstad – blev på något sätt lika med en önskan att bo i ett homogent medelklassgetto, så långt ifrån afghanska 16-åringar som möjligt.

De där insinuationerna känns rätt billiga. Vi flyttade till Saltsjöqvarn för att vi inte fick tag i en hyreslägenhet, för att bostadsmarknaden i Stockholms innerstad är helt vansinnig för någon som kommer utifrån och inte har något stort startkapital, för att min sambo jobbade i området och fick tips om en inte alltför dyr lägenhet till salu, för att vi här kan bo på promenad- och cykelavstånd till stad och skog och bad och allt annat vi gillar utan att ruinera oss.

Om det är något vi vantrivs med så är det homogeniteten, att Saltsjöqvarn är ett kvarter fullt av 40-talister och 70-talister med ganska likartad bakgrund eller åtminstone inkomst och att det saknas affärer och folkliv. Det finns få äldre i kvarteret och tonåringarna som syns vid busshållplatsen kommer nästan undantagslöst från tegelkåkarna på Henriksdalsberget några hundra meter bort. Så jag säger bara: bring it on!

Jag kan inte påstå att jag saknar fördomar eller att jag skulle utropa ett glatt yimbyinfluerat Välkommen! till vilka verksamheter eller nybyggnationer som helst i min närhet. Men jag skulle faktiskt inte ha något som helst emot att det flyttade in ett gäng tonårskillar från Afghanistan och Irak i mitt kvarter. Och jag tror inte heller att Sjöstadsborna mangrant skulle protestera mot ett sådant boende – eller att någon av Stockholms ledande politiker skulle få för sig att betrakta trettio tonåringar som ett integrationspolitiskt haveri.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Avslöjad?

  1. Klart de är välkomna hit! Det vore verkligen kul om det blev lite mer blandat här. Nån borde bilda en kommité ”Vi vill ha flyktingar till vårt område!”

Kommentera

