Vem är det som hukar?

Det finns få filmer jag ser fram emot så mycket som Michael Hanekes ”Det vita bandet”. Inte bara för att den har fått Guldpalmen i Cannes och utsetts till årets bästa europeiska film – utan också för att så många beskrivit den som ovanligt komplex, tankeväckande, intelligent, vacker och skrämmande.

När jag i morse öppnade DN:s kulturdel förväntade jag mig en rejält tilltagen analys. Istället  möttes jag av en personlig uppgörelse. Johan Croneman är nämligen förbannad, och för DN räcker det visst som skäl till att han ska få utrymme.

Mest är han ilsken på Per: ”En tjock, mustaschprydd, medel­ålders, obegåvad, illaskrivande man” (en beskrivning som helt uppenbart visar att Croneman aldrig träffat honom). Men också på Kjell. De tillhör båda ”den hukande generationen”, anser Croneman.

Anledningen? I ett inlägg på Weird Science försvarade Kjell Häglund årets julkalender och kallade Cronemans sågning av densamma för en ”okunnigt slarvig läsning”. Per Perstrand höll med. Det räckte uppenbarligen för att Croneman skulle släppa sitt recensentuppdrag och istället skriva något som mest liknar en inbjudan till showdown bakom DN-skrapan.

Det här är inte första gången som Kjell Häglund och Johan Croneman brakar ihop. Men skillnaden dem emellan är att Kjell Häglund brukar skriva ut Cronemans hela namn och länka till texten han sågar eller hyllar. Croneman nöjer sig med förnamn – eller insinuationer. Vem är det egentligen som hukar?

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Vem är det som hukar?

  1. Mikaela

    ja, jag blev lite besviken på Johan C, särskilt som jag hyllade honom för någon vecka sedan. Tycker fortfarande att han skriver lysande bra om TV, men den här ”recensionen” borde få DNs nya chefredaktör lika upprörd som hon blev över frilansjournalisten som hånade Nobelklänningar i förra veckan. Trist var det.

Kommentera

